Specificatie van de Bestemmingsreserve Ontwikkeling Apeldoorn (BROA)
(in dit overzicht zijn de vooruitontvangen bedragen GSO/ISV ook meegenomen)
Begroting 2018 primair | Begroting 2018 na wijziging | Rekening 2018 | |||
Reserve per 1-1 | 4.818 | 4.434 | 4.434 | ||
Vooruitontv. Bedragen per 1-1 | 127 | 127 | |||
Totaal per 1-1 | 4.818 | 4.561 | 4.561 | ||
Algemene voeding | |||||
1] | Investeringsimpuls Provincie (€ 17 mln) | 500 | 500 | 500 | |
Totaal algemene voeding (excl. 'pm') | 500 | 500 | 500 | ||
Programma 1: Groene Mal | -81 | 187 | 521 | ||
Programma 4: Binnenstad | -31 | -25 | -35 | ||
Programma 8: Kanaalzone | -637 | -1.031 | -65 | ||
Programma 9: Complete wijken | -125 | -465 | -464 | ||
Programma 14: Verkeer | -600 | -126 | -64 | ||
Programma 15: Milieu | -101 | -107 | -130 | ||
Programma 16: Overige | -30 | -310 | -184 | ||
Totaal netto onttrekkingen | -1.605 | -1.877 | -421 | ||
Verwacht uitgavenpatroon | |||||
Begroting 2018 (primair) | |||||
- verwachte uitgaven 2017 15% | -439 | ||||
- verwachte uitgaven 2018 70% | -1.224 | ||||
Begroting 2018 (na wijziging) | |||||
- verwachte uitgaven 2018: 70% | -1.314 | ||||
Reserve per 31-12 | 4.401 | ||||
Vooruitontv. bedragen per 31-12 | 239 | ||||
Totaal per 31-12 | 4.640 | ||||
Saldo per 31-12 (excl. 'pm') | 3.655 | 3.620 | 4.640 | ||
Bestemmingsreserve Ontwikkeling Apeldoorn (BROA)
(bedragen x € 1.000)
Bestemmingsreserve Ontwikkeling Apeldoorn (BROA) (bedragen x € 1,000) | MPB prog | Begroting 2018 primair | Begroting 2018 na wijziging | Rekening 2018 | Verschil | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma 1: Groene Mal | |||||||
Investeringsimpuls Provincie (€ 17 mln) | |||||||
3.14 | Herinrichting stadsranden | prog. 3/ 5.7 | -15 | 0 | |||
3.15 | Beekbergsebroek | prog. 3/ 5.7 | -15 | 0 | |||
- bijdrage derden RWS | 214 | 214 | 0 | ||||
3.16 | Betere aansluiting Apeldoorn West en | prog. 3/ 5.7 | |||||
Binnenstad op Berg en Bos | -35 | 0 | |||||
3.17 | Landschapsbeheer | prog. 3/ 5.7 | -16 | -89 | 27- | -62 | |
- subsidie provincie Gelderland | 62 | 31 | 31 | ||||
3.18 | Weteringse broek nazorg | prog. 3/ 5.7 | -275 | 35- | -240 | ||
- te ontvangen subsidies provincie Gelderland | 275 | 274 | 1 | ||||
- bijdrage Grondbedrijf | 64 | -64 | |||||
Totaal A-projecten programma 1 | -81 | 187 | 521 | -334 | |||
Programma 4: Binnenstad | |||||||
4.2 | Binnenstad | prog.9/8.1 | -31 | -25 | 35- | 10 | |
Totaal A-projecten programma 4 | -31 | -25 | -35 | 10 | |||
Programma 8: Kanaalzone | |||||||
ISV-3 subsidie: € 1,7 mln | |||||||
14.1 | Kanaalzone * | prog. 9/3.2 | |||||
- aanleg kade Pilot Zuid | -587 | -981 | 11- | -970 | |||
Kanaalzone projectbureau | prog. 9/3.2 | -50 | -50 | 54- | 4 | ||
Totaal A-projecten programma 8 | -637 | -1.031 | -65 | -966 | |||
Programma 9: Complete Wijken | |||||||
9.5 | Duurzame aanpak winkelcentrum Kerschoten | prog. 9/8.1 | -190 | 190- | 0 | ||
9.6 | Verduurzamen van voorzieningen in wijken | ||||||
en dorpen | prog. 9/8.1 | 10 | 10 | 0 | |||
Investeringsimpuls Provincie (17 mln) | |||||||
9.7 | Verbeteren kwaliteit parken | prog. 9/8.1 | -210 | 210- | 0 | ||
- bijdrage BROA 15.2 Zuid | 0 | ||||||
- overige bijdrage waterschap | 0 | ||||||
15.1 | Wijkontwikkelingsplan Zevenhuizen | prog. 9/8.1 | -125 | -75 | 74- | -1 | |
('t Podium/openbare ruimte) | |||||||
15.3 | ISV-3 budget parkeergarage Anklaar | prog. 3/2.2 | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal A-projecten programma 9 | -125 | -465 | -464 | -1 | |||
Programma 14: Verkeer | |||||||
11.0 | Infrastructuur Oostzijde stad/Omnisport/ | prog. 3/2.1 | 0 | -26 | 2- | -24 | |
verdubbeling Zutphensestraat | |||||||
- bijdrage derden(BDU) | 0 | 0 | |||||
- bijdrage 's Heerenloo | 0 | ||||||
25.11 | Startbudget Tunnel Laan van Osseveld | progr. 3/2.1 | -600 | -100 | 62- | -38 | |
25.12 | Beter Benutten Regio Stedendriehoek | ||||||
- bevorderen fietsgebruik | |||||||
- bijdrage regio Stedendriehoek | |||||||
Totaal A-projecten programma 14 | -600 | -126 | -64 | -62 | |||
Programma 15: Milieu | |||||||
ISV subsidie 2005-2007: € 0,254 mln | |||||||
27.1 | Bodemmodule | prog. 4/7.4 | -101 | -107 | -110 | 3 | |
27.2 | Interreg subsidie: Community based powerplants | prog. 4/7.4 | |||||
- geraamde uitgaven | -55 | -20 | -35 | ||||
- te ontvangen Europese subsidie | 55 | 55 | |||||
Totaal A-projecten programma 15 | -101 | -107 | -130 | 23 | |||
Programma 16: Overige | |||||||
Lopende projecten | |||||||
30.5 | Investeringen MPB 2014-2017 | prog. 1/0.1 | |||||
- ondersteuning startende ondernemers | -30 | -30 | -30 | ||||
- ondernemende stad, toerisme, comfortabele | |||||||
stad en citymarketing | -180 | 84- | -96 | ||||
- topsportevenementen | -100 | 100- | 0 | ||||
Totaal A-projecten programma 16 | -30 | -310 | -184 | -126 | |||
TOTAAL | -1.605 | -1.877 | -421 | -1.456 |
Bestemmingsreserve Ontwikkeling Apeldoorn (BROA)
Onderstaand wordt in grote lijnen aangegeven in hoeverre de beschikbare middelen in de BROA (jaarschijf 2018) daadwerkelijk zijn uitgegeven. De geraamde uitgaven 2018 (na wijziging) zijn ca. € 1,5 mln hoger dan de werkelijke uitgaven 2018.
In de toelichting op de uitgaven beperken wij ons, volgens afspraak met de accountant, tot de grotere verschillen tussen raming en werkelijke uitgaven.
Omschrijving | Begroting 2018 | Rekening 2018 | Verschil |
---|---|---|---|
BROA-programma | 187 | 521 | 334 |
De belangrijkste afwijkingen worden hieronder toegelicht:
Toelichting BROA-programma’s
Programma 1: Groene mal (verschil € 0,3 voordeel mln)
- 3.18 Weteringse Broek nazorg (verschil € 0,3 mln voordeel)
In het Weteringse Broek wordt in 2019 circa 7,5 ha nieuwe natuur ingericht. Het is een project dat we in partnerschap met Vereniging Natuurmonumenten doen. Er ligt een voorontwerp en een globale kostenraming. De provincie heeft een subsidie verstrekt van € 275.000. In 2018 zijn kosten gemaakt voor de voorbereiding.
Programma 8: Kanaalzone (verschil € 1,0 voordeel mln)
- 14.1 Kanaalzone (verschil € 1,0 mln voordeel)
De voor 2018 geraamde aanleg van de Kade Pilot zuid wacht op het gereed komen van de omliggende bouwprojecten. Op deze manier voorkomen we dat bouwverkeer schade toebrengt aan de nieuwe infrastructuur. De Van der Ploeg-locatie is het laatste bouwproject in het zuidelijk deel van de Schatkamer. De start bouw hiervan is vertraagd. Dit komt onder meer door lange levertijden van materialen in de bouw. Naar verwachting start de bouw in februari 2019. Dat betekent dat, uitgaande van enkele maanden bouwtijd, we met de aanleg van het zuidelijk deel van de ‘Kanaalkade’ kunnen beginnen tegen het einde van 2019.
Vanuit het budget dat beschikbaar is voor programmamanagement hebben wij in 2018 onder meer tijd besteed aan onderzoek naar meer reuring rondom het Apeldoorns Kanaal met als concreet resultaat een getekende samenwerkingsovereenkomst met de kanaalgemeenten. Voor het Apeldoorns deel is een nadere uitwerking gemaakt om de beleving van het kanaal te vergroten en initiatieven beter te kunnen faciliteren.
Tevens hebben wij samen met de provincie Gelderland gekeken hoe de deelname van de provincie in het project Kanaalzone Pilot Zuid (de Schatkamer van Zuid) zou kunnen worden beëindigd. Dit is eind 2018 geeffectueerd middels aanvullende overeenkomst. Ook hebben wij het stadscontract met de provincie voor het sleutelproject Vlijtsepark financieel en inhoudelijk verantwoord en afgerond. Voor een aantal deellocaties binnen de Kanaalzone hebben we oriënterende gesprekken opgestart om de ontwikkelmogelijkheden te verkennen.
Programma 14: Verkeer (verschil € 0,1 mln voordeel)
- 11.0 Verdubbeling Zutphensestraat (€ 0,05 mln voordeel)
Betreft de verdubbeling van de Zutpensestraat, tussen ring en A50, inclusief vergroten capaciteit kruispunt Zutphensestraat / Laan van Osseveld / Laan van Erica.
Met het plaatsen van de verwijzingsborden is het project gereed gekomen. Het project kan worden afgesloten.
- 25.11 Startbudget tunnel Laan van Osseveld (€ 0,05 mln voordeel)
In 2016 zijn door ProRail oplossingen verkend voor de gelijkvloerse spoorovergang Laan van Osseveld. In 2017 is bepaald dat een tunnel een kosteneffectieve oplossing is. In 2018 heeft het ministerie van I&W aangegeven 50% te willen bijdragen aan de realisatie van een tunnel met twee rijstroken. Apeldoorn heeft de wens geuit om een tunnel te realiseren met vier rijstroken. Hiervan zijn de kosten bepaald en is er in de MPB 2019-2022 budget gekomen voor de meerkosten van de tunnel met vier rijstroken. De bestuursovereenkomst zal begin 2019 worden getekend.
Programma 16: Overig (verschil € 0,1 mln voordeel)
- 30.5 Investeringen MPB 2014-2017 (€ 0,1 mln voordeel)
Voor de periode 2014 t/m 2017 is jaarlijks vanuit de BROA een bedrag van € 0,3 mln beschikbaar gesteld voor het realiseren van de strategische doelen. Eventueel restantbudget wordt overgeboekt naar het volgende jaar. De raming 2018 bedroeg € 310.000. De uitgaven 2018 zijn totaal € 184.000. Het gaat hierbij onder meer om topsportevenementen kosten nieuwe bestuursstijlen, jaarabonnement regionale ecosystemen en begeleiding horizon city loops. Het restant budget ad €126.000 wordt in 2019 besteed aan comfortabele gezin stad en burgerparticipatie.