Bestuur, (wijk)organisatie, burgerzaken en financiën
Financiën
(bedragen × € 1.000)
Taakveld
Begroting
Rekening
Afwijking
Lasten
Baten
Saldo
Lasten
Baten
Saldo
Lasten
Baten
Saldo
0.1 Bestuur
9.983
117
-9.866
9.077
193
-8.884
-906
76
982
Bestuur
Toelichting
Bestuur
Lasten
bedragen x € 1.000,-
Toelichting
Bedrag
I/S
Vanwege de verkiezingen is de rekenkamercommissie in nieuwe samenstelling pas in het najaar echt van start gegaan. Deze post laat daardoor een overschot zien. Daarnaast heeft in 2018 geen extern onderzoek plaatsgevonden door de gemeenteraad. Ook de uitgaven op het verkiezingsbudget vallen lager uit dan verwacht. Tenslotte heeft de griffie bij het inwerken van de nieuwe gemeenteraad veel gebruik gemaakt van eigen expertise, waardoor er minder is ingehuurd.
-240
I
Het budget voor het college van burgemeester en wethouders resulteert in een voordeel van € 85.000. In 2018 is dit bedrag terugontvangen wegens te veel gestorte premie APPA (pensioenregeling wethouders).
-85
I
Het werk- en contributiebudget van de eenheid Strategie & Regie resulteert in een voordeel van € 128.000. Van dit bedrag hevelen we € 75.000 over via de reserve overlopende projecten. De gemeente Apeldoorn heeft dit budget van € 75.000 ontvangen van de Rijksoverheid voor een onderzoek naar casussen op het snijvlak van onderwijs en werk van jongeren. Dit onderzoek wordt in 2019 afgerond en op dat moment worden de middelen gebruikt om de geleerde lessen in de praktijk te brengen en breder te verspreiden naar de Rijksoverheid en andere gemeenten.
-128
I
Op het broa investeringsbudget is € 126.000 minder uitgegeven dan geraamd. De begrote subsidies voor stagestad en startende ondernemers zijn lager uitgevallen dan verwacht. Het restant budget zal in 2019 worden besteed aan de strategische doelstellingen voor burgerparticipatie en comfortabele gezinsstad.
-126
I
Het onderdeel Regionale samenwerking laat een voordeel van € 270.000 zien. Het betreft doorgeschoven btw van de Regio Stedendriehoek. De Regio kan de btw zelf niet compenseren. De deelnemende gemeenten kunnen de btw declareren bij het BTW compensatiefonds (transparantiemethode).
-270
I
Per 1 oktober 2018 is het programma Dienstverlening gestopt en onvergedragen aan de lijn. Een adviseur/projectmanager Dienstverlening is aangetrokken om samen met de lijn de doorontwikkeling vande dienstverlening voort te zetten. Vanwege vertraging in de activiteiten is van het budget dienstverlening een bedrag van € 75.000 niet besteed. De vertraging is ontstaan vanwege vervanging van de programmamanager. Daarnaast is er minder ingehuurd voor communicatie.
-75
I
Overige verschillen
19
I
Totaal lasten
-905
0.2 Burgerzaken
4.031
2.939
-1.092
4.011
3.097
-914
-20
158
178
Burgerzaken
Toelichting
Burgerzaken
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
2.484
2.010
-474
5.554
4.564
-990
3.070
2.554
-516
Beheer overige gebouwen en gronden
Toelichting
Beheer overige gebouwen en gronden
Lasten
bedragen x € 1.000,-
Toelichting
Bedrag
I/S
De exploitatielasten voor de Zwitsal zijn in 2018 € 397.000 lager uitgevallen dan begroot. Dit komt omdat sommige onderhoudswerkzaamheden zijn gekoppeld aan de toekomst van het pand, waar in 2019 besluitvorming over zal plaatsvinden. Daarmee is onderhoud dus uitgesteld. Al het vereiste onderhoud met oog op veiligheid is uiteraard uitgevoerd. Tenslotte hebben in 2017/2018 de gebruikers eigen NUTS-aansluitingen gekregen. Hierdoor hoeft de gemeente deze kosten niet meer te betalen en te verrekenen met hen.
-397
I
Het onderhoud in de verkoopportefeuille is € 102.000 hoger uitgevallen dan begroot, deels als gevolg van noodzakelijke maatregelen met oog op verkoop van panden (zoals sloop). Het door Accres uitgevoerde onderhoudsplan 2018 leidde in 2018 incidenteel tot € 478.000 aan extra uitgaven. Hiervoor was een onttrekking begroot uit de Algemene Reserve van € 500.000. Daartegenover staat een niet begrote teruggave door Accres van € 155.000 van niet besteed onderhoudsgeld 2017. Tevens is voor € 222.000 aan werkzaamheden 2018 doorgeschoven naar het onderhoudsplan 2019, welke is meegenomen in de reserve overlopende projecten.
203
I
In 2018 is een tweetal gronden op Zuidbroek en Ecofactorij verkocht waarop erfpacht rustte. Hierbij is de boekwaarde van € 3.103.000 afgeboekt. Tezamen met de verkoopopbrengst zoals opgenomen onder de baten wordt dit resultaat verrekend met het Grondbedrijf.
3.103
I
Overige verschillen
163
I
Totaal lasten
3.072
Baten
bedragen x € 1.000,-
Toelichting
Bedrag
I/S
Een aantal geplande verkopen van eigendommen schuift door naar 2019. Er is dus sprake van enig uitstel, maar geen afstel. Dit als gevolg van langere doorlooptijden van processtappen zoals bezwaarprocedures en afsluiting van NUTS-voorzieningen, ontheffing van reguliere woonfunctie en/of aankoopcompensatietraject. Ook was in 2017 meer gerealiseerd dan toen begroot. Daarmee is de verkooptaakstelling vastgoedbedrijf in 2018 van € 811.000 voor € 147.000 ingevuld. Hieraan gerelateerd is er wel een voordeel van € 336.000 op taakveld 0.8 op het compensatiebudget afstoot maatschappelijk vastgoed als gevolg van vertraging in verkopen.
-664
I
De in erfpacht uitgegeven gronden die door het Vastgoedbedrijf worden beheerd ten behoeve van het Grondbedrijf waren begroot op taakveld 3.2, maar zijn gerealiseerd op dit taakveld 0.3. Dit sluit beter aan bij de BBV en het Grondbedrijf. Daarnaast is in 2018 een tweetal gronden op Zuidbroek en Ecofactorij verkocht waarop erfpacht rustte. Op dit taakveld is daarom een opbrengstvoordeel van € 3.226.000 aan de orde. Dit resultaat wordt verrekend met het Grondbedrijf.
3.226
I
Overige verschillen
-6
I
Totaal baten
2.556
0.5 Treasury
15.094
18.369
3.275
13.916
14.835
919
-1.178
-3.534
-2.356
Treasury
Toelichting
Treasury
Lasten
bedragen x € 1.000,-
Toelichting
Bedrag
I/S
De lasten van het taakveld Treasury laten een voordeel van bijna € 1,3 miljoen zien. Het grootste deel van het voordeel ontstaat doordat we minder leningen hebben aangetrokken dan we vooraf hadden geprognosticeerd. Daarnaast is de rente ook lager dan bij de begroting was voorzien. Op de korte leningen ontvingen we een rentevergoeding, terwijl wij rekening hadden gehouden met enige rentekosten voor de korte leningen in 2018.
-1.200
I
Overige verschillen
22
I
Totaal lasten
-1.178
Baten
bedragen x € 1.000,-
Toelichting
Bedrag
I/S
In 2018 hebben we ca. € 0,16 miljoen aan extra dividend ontvangen. Het betreft met name dividend van de BNG.
160
I
De baten laten een nadeel van € 1,4 miljoen zien. Dit komt doordat ons geïnvesteerd vermogen op 1 januari lager was dan we bij de begroting hadden voorzien. Hierdoor hebben we minder rente kunnen doorbelasten aan de materiële vaste activa (€ 0,6 miljoen). Daarnaast kunnen we minder rente aan het Grondbedrijf doorbelasten (ca.€ 0,8 miljoen) als gevolg van een (verplichte) verlaging van het rente-omslagpercentage grondbedrijf naar 1,8%.
Ook voor de reguliere materiële vaste activa heeft er in 2018 een verplichte verlaging van het rente omslagpercentage van 2,0% naar 1,5% plaatsgevonden. Op concernniveau is deze aanpassing neutraal voor de rente. Op Taakveld 0.5 Treasury heeft dit echter een nadelig effect van € 2,6 miljoen. Daar staat tegenover dat er op bijna alle andere taakvelden een gezamenlijk voordeel van hetzelfde bedrag ontstaat.
Tenslotte is de rente over de reserve inlopen tekort grondbedrijf vanwege begrotingsvoorschriften op dit taakveld verantwoord. Dit leidt tot een voordeel van ca. € 0,2 miljoen.
-3.800
I
Overige verschillen
106
I
Totaal baten
-3.534
0.61 OZB Woningen
1.333
22.180
20.847
1.333
22.739
21.406
559
559
OZB Woningen
Toelichting
OZB Woningen
Baten
bedragen x € 1.000,-
Toelichting
Bedrag
I/S
De Hoge Raad heeft op 5 januari 2018 een belangrijk arrest over recreatieterreinen gewezen. Voor Apeldoorn heeft dit tot gevolg dat recreatiewoningen op een vakantiepark als woningen dienen te worden aangemerkt. Door deze jurisprudentie is de opbrengst ozb eigendom woningen gestegen en is de ozb opbrengst voor niet-woningen gedaald. Dit leidt tot een voordeel van € 559.000.
559
I
Totaal baten
559
0.62 OZB niet-woningen
27.642
27.642
25.069
25.069
-2.573
-2.573
OZB niet-woningen
Toelichting
OZB niet-woningen
Lasten
bedragen x € 1.000,-
Toelichting
Bedrag
I/S
Overige verschillen
I
Totaal lasten
Baten
bedragen x € 1.000,-
Toelichting
Bedrag
I/S
De opbrengst OZB niet-woningen laat een nadeel zien van € 2.573.000. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door de verschuiving van niet-woningen naar woningen als gevolg van de jurisprudentie omtrent de wijze van omgaan met recreatiewoningen. Dit heeft, mede naar aanleiding van bezwaar en beroep, tot meer verminderingen en daarmee een hoger nadeel geleid. Ook blijkt dat er meer leegstand is dan waarmee bij de begroting rekening is gehouden. Het gaat hier met name om bouwterreinen.
-2.573
I
Totaal baten
-2.573
0.64 Belastingen overig
144
9.733
9.589
144
9.289
9.145
-444
-444
Belastingen overig
Toelichting
Belastingen overig
Baten
bedragen x € 1.000,-
Toelichting
Bedrag
I/S
Op de opbrengst van de precariobelasting (exclusief precariobelasting van netwerkbeheerders) is er sprake van nadeel van € 0,3 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door correcties op verwachte opbrengsten van voorgaande jaren. De precariobelasting netwerkbeheerders resulteert in een voordeel van € 0,2 miljoen. Uw raad is geïnformeerd over de ontwikkelingen rond de procedure Liander/gemeente Apeldoorn. Deze procedure is nog niet afgerond en loopt momenteel voor de belastingaanslagen 2011 tot en met 2014 bij de Hoge Raad. Daarom hebben we voor hetzelfde bedrag een voorziening precario opgenomen bij de algemene baten en lasten (Taakveld 0.8).
-108
I
Er is een volledige inventarisatie uitgevoerd van het bestand voor reclamebelasting en er zijn diverse overige controles uitgevoerd. Er is echter sprake van een daling in de opbrengst vanwege een afname van het aantal objecten.
-52
I
De inkomsten op de post overige belastingen zijn € 141.000 lager uitgevallen dan begroot. Het nadeel bestaat uit de volgende onderdelen. In het kader van de jaarrekening 2017 is € 405.000 op de balans opgenomen wegens over 2017 nog te ontvangen belastingen. Tribuut neemt deze bedragen echter mee in haar opgave als belastingopbrengsten met betrekking tot voorgaande jaren. Om een dubbeltelling te voorkomen moet dit bedrag worden gecorrigeerd. Hiertegenover is er een voordeel van € 164.000 vanwege een hogere doorberekening van aanmanings- en invorderingskosten aan debiteuren. Daarnaast is er nog een voordeel vanwege het in 2017 door Tribuut gerealiseerde voordelig resultaat. Dit wordt aan de deelnemende gemeenten uitgekeerd. Het aandeel van de gemeente Apeldoorn hierin bedraagt € 110.000.
-141
I
Overige verschillen
-142
I
Totaal baten
-443
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds
304.315
304.315
304.198
304.198
-117
-117
Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds
Toelichting
Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds
Lasten
bedragen x € 1.000,-
Toelichting
Bedrag
I/S
Overige verschillen
I
Totaal lasten
In de primaire begroting 2018 was voor de algemene uitkering € 298,3 miljoen opgenomen. Door tussentijdse wijzigingen is de raming bijgesteld naar € 304,3 miljoen vooral vanwege een hogere rijksvergoeding voor het sociaal domein. Uw raad heeft in 2016 bepaald dat we de in 2015 gedecentraliseerde taken voor wmo, jeugdzorg en participatie uitvoeren voor het geld dat we daarvoor uit Den Haag krijgen.Tevens stelde uw raad toen een reserve sociaal domein in, die een egaliserende functie heeft. Ten opzichte van de bijgestelde raming is in deze jaarrekening sprake van slechts een beperkt verschil. Ten opzichte van de Tussentijdse rapportage 2018 is het verschil wel substantieel. In die rapportage was onze verwachting opgenomen dat de algemene uitkering een voordeel van € 3,6 miljoen zou laten zien als gevolg van de invloed van de economische groei op de rijksuitgaven en de beleidsvoornemens van het kabinet. In het najaar hebben wij deze verwachting bijgesteld omdat de uitgaven van het Rijk lager zijn vooral veroorzaakt doordat het kabinet er niet in is geslaagd alle prioriteiten die voor 2018 in het Regeerakkoord waren gesteld uit te voeren. Wij hebben u hierover in een brief (nr. 2018-549187) naar aanleiding van de septembercirculaire geïnformeerd. Het nadeel op de baten is € 117.000.
0.8 Overige baten en lasten
6.411
1.106
-5.305
9.503
43.370
33.867
3.092
42.264
39.172
Overige baten en lasten
Toelichting
Overige baten en lasten
Lasten
bedragen x € 1.000,-
Toelichting
Bedrag
I/S
Als gevolg van het vernieuwde Besluit Begroting en Verantwoording mag met ingang van 2017 aan sommige projecten geen overhead intern meer worden toegerekend. Dit leidt tot een nadeel op taakveld 08. Dit nadeel wordt gedekt door een bijdrage uit de reserves, werken voor derden en vele kleine budgetvoordelen op de programma’s. Dit nadelig effect bedraagt voor 2018 € 1,6 miljoen. Daarnaast is er voor € 0,4 miljoen meer projecturen gerealiseerd dan geraamd. Dit is een gevolg van een hogere productiviteit.
1.200
S
Het budget compensatie afstoot maatschappelijk vastgoed was voor 2018 verhoogd met het niet bestede budget 2017 en bedroeg € 800.000. In 2018 is hiervan € 49.000 uitgekeerd. De toegezegde bijdrage voor Tuinen van Zuidbroek van € 415.000 is doorgeschoven naar 2019 als gevolg van een noodzakelijke ruimtelijk-juridische procedure. Deze post is meegenomen in de reserve overlopende projecten. Voor andere verkopen zijn wel aanvragen ingediend en in behandeling, maar niet in 2018 afgewikkeld.
-751
I
Jaarlijks begroten we een post voor de onderuitputting van de kapitaallasten, deze was in 2018 € 0,43 miljoen. In werkelijkheid was de onderuitputting € 4,1 miljoen. Deze onderuitputting wordt voor € 2,6 miljoen veroorzaakt door een verlaging van de rente die vanuit treasury wordt berekend over het geïnvesteerde vermogen. Dit komt omdat we als gemeente tegen lagere tarieven kunnen lenen en er een wettelijke verplichting is om deze lagere tarieven door te berekenen. De overige € 1,5 miljoen wordt veroorzaakt doordat er minder is geïnvesteerd dan we bij de begroting hadden voorzien. Deze € 1,5 miljoen is opgebouwd uit zowel rente als afschrijving. Al deze voordelen worden niet zichtbaar op dit taakveld, maar zijn verdeeld over alle taakvelden met investeringen. Wanneer de afwijking op de kapitaallasten kleiner is dan de rapporteringsgrens van € 200.000, is op dat taakveld geen separate toelichting opgenomen.
430
I
In 2018 is er geen beroep gedaan op de post Onvoorzien. Het voordeel bedraagt € 178.000.
-178
I
De post verzekeringen vertoont een nadeel van € 0,4 miljoen. Dit nadeel wordt veroorzaakt door stormschade in januari 2018, premieverhoging en een naheffing van de brandverzekering over 2017 en 2018.
400
I
Op dit taakveld worden zowel aan de lasten- als de batenkant technische administratieve correcties uitgevoerd. Het betreft boekingen m.b.t. PPS-constructies, NIEGG-gelden en werken voor derden. Aan de lastenkant betreft het een afwijking van ca. € 2,5 miljoen nadeel. Hier staan hogere baten voor hetzelfde bedrag tegenover.
2.500
I
De kostenplaats personeel laat een voordelig saldo zien van € 795.000. Dit voordeel wordt veroorzaakt doordat bij enkele eenheden gedurende het jaar vacatures niet zijn ingevuld. Dit voordeel wordt via taakveld 0.10 reserves gestort ten gunste van de bedrijfsvoeringsreserve.
-795
I
De precariobelasting netwerkbeheerders is € 210.000 hoger uitgevallen dan geraamd. Omdat hierover nog een procedure loopt bij de Hoge Raad hebben wij voor hetzelfde bedrag een voorziening opgenomen.
210
I
Overige verschillen
79
I
Totaal lasten
3.095
Baten
bedragen x € 1.000,-
Toelichting
Bedrag
I/S
Het voordeel op concernstelposten bedraagt € 0,4 mln. Voornaamste oorzaken hiervan zijn een afname van de voorziening dubieuze debiteuren, de subsidie afrekening van de Robuuste Investeringsimpuls en een hogere definitieve beschikking van het BTW compensatiefonds.
400
I
Vanwege verminderde dienstverlening aan regiogemeenten (Brummen, Voorst) zijn onze inkomsten gedaald. Ook onze uitvoeringskosten zijn hierdoor lager dan geraamd. Het nadelige verschil wordt veroorzaakt door het wegvallen van de risico opslag/handlingsfee die ook in het dienstverleningstarief zit dat wij bij de regiogemeenten in rekening brengen. Tot en met 2012 werden de voor- en nadelen op dit onderdeel verrekend met een voorziening, maar deze is bij de Zomernota 2012 vrijgevallen ten gunste van de algemene middelen. Het nadeel in 2018 bedraagt € 245.000.
-245
I
Op dit taakveld worden zowel aan de lasten- als de batenkant technisch administratieve correcties uitgevoerd. Het betreft boekingen m.b.t. PPS-constructies, NIEGG- gelden en werken voor derden. Aan de batenkant betreft het een bedrag € 2,5 miljoen voordeel. Hier staan hogere lasten voor hetzelfde bedrag tegenover.
2.500
I
Tegen de aanslagen van de precario lopen juridische procedures. Wij hebben alle aanslagen waar tegen een juridische procedure loopt voorzien in de voorzieningen zaken onder de rechter. De juridische procedures zijn gestaakt. Daarom kan afgerond € 39,7 miljoen vrijvallen.
39.740
I
Overige verschillen
-131
I
Totaal baten
42.264
3.4 Economische promotie
1.244
1.817
573
1.106
2.018
912
-138
201
339
Economische promotie
Toelichting
Economische promotie
Baten
bedragen x € 1.000,-
Toelichting
Bedrag
I/S
De definitieve aanslag toeristenbelasting over 2017 leidt tot een voordeel van € 201.000. Dit voordeel is verantwoord in 2018.
201
I
Totaal baten
201
5.3 Cultuurpresentatie, -productie en -participatie
51
-51
53
-53
2
-2
Cultuurpresentatie, -productie en -participatie
Toelichting
Cultuurpresentatie, -productie en -participatie
Baten
bedragen x € 1.000,-
Toelichting
Bedrag
I/S
Overige verschillen
I
Totaal baten
00100001 Burgemeester en wethouders
1.264
-1.264
1.180
-1.180
-84
84
00100002 Vorming en opleiding b en w
8
-8
8
-8
00100003 Raadsgriffie
1.031
-1.031
1.009
-1.009
-22
22
00100004 Raad
1.113
-1.113
1.149
-1.149
36
-36
00100005 Fractieassistentie
111
-111
111
-111
00100006 Politieke markt
172
-172
137
-137
-35
35
00100007 Rekenkamercommissie
92
-92
33
-33
-59
59
00100008 Onderzoeksbudget Raad / Griffie
32
-32
-32
32
00100009 Communicatiebudget
107
-107
77
-77
-30
30
00100010 Internet-tv
40
-40
9
-9
-31
31
00100011 Presentiegelden + overige kosten
53
-53
40
-40
-13
13
00100012 Nationale ombudsman
31
-31
31
-31
00100013 Loonkosten taakveld 0.1 ORG
351
-351
351
-351
00100014 Werkbudget Stadsdeelmanagement
84
-84
103
35
-68
19
35
16
00100015 Stadsdeelaanpak
209
-209
209
37
-172
37
37
00100016 Subsidie aan dorps- en wijkraden
453
-453
474
-474
21
-21
00100017 Diverse kosten dienstverlening
48
-48
28
-28
-20
20
00100018 Bijdrage regiogemeenten
58
58
58
58
00100019 Huisvesting oude raadhuis
95
-95
91
-91
-4
4
00100020 Representatie
202
-202
183
3
-180
-19
3
22
00100023 Loonkosten taakveld 0.1 SR
88
-88
88
-88
00100024 Werkb. en contrb. G27/NCIS/ENTP
223
-223
95
-95
-128
128
00100025 Contributie VNG
606
-606
679
-679
73
-73
00100026 Lobbybudget
79
-79
32
-32
-47
47
00100027 Regionale Samenwerking
418
-418
148
-148
-270
270
00100028 Raadhuis
69
59
-10
70
58
-12
1
-1
-2
00100029 Programma dienstverlening
350
-350
274
-274
-76
76
00100031 Duurzame aanpak wc Kerschoten
190
-190
190
-190
00100033 Verbeteren kwal. parken zuidwest
210
-210
211
2
-209
1
2
1
00100034 Verduurz. voorz. wijken en dorpen
-10
10
-10
10
00100035 Vorming en opleiding Raad
87
-87
18
-18
-69
69
00100036 BROA investeringsbudget
210
-210
84
-84
-126
126
00100037 Loonkosten taakveld 0.1POW
1.945
-1.945
1.945
-1.945
00100038 Loonkosten taakveld 0.1JZW
30
-30
30
-30
00200001 Burgerzaken (iv)
200
-200
189
-189
-11
11
00200002 Loonkosten taakveld 0.2 POW
1.865
-1.865
1.865
-1.865
00200003 Reisdocumenten
842
1.640
798
902
1.754
852
60
114
54
00200004 Rijbewijzen
177
721
544
180
792
612
3
71
68
00200005 Naturalisaties en naamswijz.
75
98
23
75
98
23
00200006 Documenten en verklaringen
231
288
57
116
209
93
-115
-79
36
00200007 Personen en familierecht
98
171
73
81
244
163
-17
73
90
00200008 Basisregistratie personen (BRP)
177
21
-156
178
-178
1
-21
-22
00200009 Verkiezingen
191
-191
323
-323
132
-132
00200010 Portokosten verkiezingen
46
-46
38
-38
-8
8
00200012 Leges en burgerzaken
129
-129
64
-64
-65
65
00300001 Vastgoed overig
40
80
40
49
74
25
9
-6
-15
00300002 Woonwagens
32
-32
28
-28
-4
4
00300003 Vastgoed te verkopen
427
1.290
863
570
612
42
143
-678
-821
00300004 Verkoopteam vastgoed en grond
90
-90
58
-58
-32
32
00300006 Rechten & verhuringen overig
15
15
23
23
8
8
00300008 Vastgoedbedrijf algemeen
91
-91
216
-216
125
-125
00300010 Loonkosten taakveld 0.3 PVG
790
-790
790
-790
00300011 Zwitsal (btw-aftrek)
797
500
-297
340
435
95
-457
-65
392
00300012 Zwitsal (btw-vrij)
217
125
-92
276
194
-82
59
69
10
00300013 Erfpachten vml Grondbedrijf
3.227
3.226
-1
3.227
3.226
-1
00500001 Treasury
15.094
17.689
2.595
13.916
13.997
81
-1.178
-3.692
-2.514
00500002 Dividenduitkeringen
680
680
838
838
158
158
00610001 WOZ-Woningen
1.220
-1.220
1.220
-1.220
00610002 OZB-Woningen
22.180
22.180
22.739
22.739
559
559
00620001 WOZ-niet Woningen
113
-113
113
-113
00620002 OZB-Niet woningen
27.642
27.642
25.069
25.069
-2.573
-2.573
00640001 Hondenbelasting
771
771
754
754
-17
-17
00640002 Precariobelasting
8.253
8.253
8.020
8.020
-233
-233
00640003 Reclamebelasting
375
375
323
323
-52
-52
00640004 Overige Belastingen
144
334
190
144
192
48
-142
-142
00700001 Algemene uitkering
172.884
172.884
304.198
304.198
131.314
131.314
00700002 Uitk.deelfonds soc.dom.
131.431
131.431
-131.431
-131.431
00800001 Loonkosten taakveld 0.8 INF
-64
64
-249
249
-185
185
00800002 Concern Stelposten
8.478
500
-7.978
7.567
40.015
32.448
-911
39.515
40.426
00800004 Loonkosten taakveld 0.8 A&I
54
-54
54
-54
00800007 Loonkosten taakveld 0.8 PVG
-1.721
1.721
-1.074
1.074
647
-647
00800008 Loonkosten taakveld 0.8 RL
-60
60
-44
44
16
-16
00800009 Stelposten
17
-17
-17
17
00800010 Loonkosten taakveld 0.8 ORG
-547
547
297
-297
844
-844
00800012 Huisvesting / gebouwbeheer
97
-97
94
-94
-3
3
00800013 Inhuur lucrato t.b.v. ext. opdracht.
46
-46
33
-33
-13
13
00800014 Stelpost regio (zomernota)
606
606
361
361
-245
-245
00800017 Externe opdrachten PVG/PM
30
32
2
30
32
2
00800018 Externe Opdrachten Managementbureau
38
105
67
38
105
67
00800019 ZW-poort PPS Veldekster
2.337
2.338
1
2.337
2.338
1
00800020 ZW-poort PPS wegener
81
81
81
81
00800021 Kanaalzone PPS pilot zuid
271
271
271
271
00800022 Saldo Kostenplaats Salarissen
-563
563
-563
563
00800023 Loonkosten taakveld 0.8BO
111
-111
111
-111
00800024 Externe opdrachten PVG/IB
120
167
47
120
167
47
00800025 Saldo Kostenplaats verzekeringen
400
-400
400
-400
03400001 Versterking beeldvoming
126
-126
148
-148
22
-22
03400002 Topevenementen
258
-258
5
-5
-253
253
03400003 Toeristenbelasting
6
1.817
1.811
6
2.052
2.046
235
235
03400005 Serious Request
56
-34
-90
56
-34
-90
03400006 Ondersteuning evenementen
812
-812
849
-849
37
-37
03400007 Loonkosten taakveld 3.4 POW
42
-42
42
-42
05300001 Vormings- en ontw.werk
51
-51
53
-53
2
-2
4111 Salarissen bestuurders
837
-837
783
-783
-54
54
4400 Overige goederen en diensten
424
-424
365
-365
-59
59
4401 Werkkostenregeling
32
-32
32
-32
4471 Onderhoudskosten
1
-1
-1
1
4490 Verzekeringen
2
-2
-2
2
4400 Overige goederen en diensten
8
-8
8
-8
4100 Salarissen en sociale lasten
931
-931
931
-931
4101 Salarissen en sociale lasten
10
-10
10
-10
4140 Ingeleend personeel
36
-36
5
-5
-31
31
4400 Overige goederen en diensten
40
-40
57
-57
17
-17
4401 Werkkostenregeling
14
-14
6
-6
-8
8
4111 Salarissen bestuurders
933
-933
941
-941
8
-8
4140 Ingeleend personeel
5
-5
5
-5
4400 Overige goederen en diensten
59
-59
95
-95
36
-36
4401 Werkkostenregeling
110
-110
78
-78
-32
32
4490 Verzekeringen
2
-2
-2
2
4600 Duurzame goederen
9
-9
30
-30
21
-21
4400 Overige goederen en diensten
111
-111
111
-111
4140 Ingeleend personeel
17
-17
17
-17
4180 Salarissen en sociale lasten
6
-6
6
-6
4400 Overige goederen en diensten
172
-172
114
-114
-58
58
4140 Ingeleend personeel
4
-4
17
-17
13
-13
4400 Overige goederen en diensten
11
-11
1
-1
-10
10
4480 Adviezen
77
-77
15
-15
-62
62
4480 Adviezen
32
-32
-32
32
4400 Overige goederen en diensten
107
-107
77
-77
-30
30
4400 Overige goederen en diensten
40
-40
9
-9
-31
31
4180 Salarissen en sociale lasten
1
-1
1
-1
4400 Overige goederen en diensten
50
-50
39
-39
-11
11
4480 Adviezen
3
-3
-3
3
4480 Adviezen
31
-31
31
-31
4100 Salarissen en sociale lasten
347
-347
347
-347
4101 Salarissen en sociale lasten
4
-4
4
-4
4360 Subsidies
24
-24
24
-24
4400 Overige goederen en diensten
84
-84
78
-78
-6
6
4699 Doorbelasting projecten
1
-1
1
-1
8400 Overige goederen en diensten
35
35
35
35
4100 Salarissen en sociale lasten
11
-11
11
-11
4140 Ingeleend personeel
4
-4
4
-4
4180 Salarissen en sociale lasten
1
-1
1
-1
4360 Subsidies
51
-51
51
-51
4400 Overige goederen en diensten
209
-209
50
-50
-159
159
4810 Mutaties voorzieningen
92
-92
92
-92
8513 Kapitaaloverdrachten provicies
37
37
37
37
4360 Subsidies
453
-453
474
-474
21
-21
4400 Overige goederen en diensten
2
-2
4
-4
2
-2
4480 Adviezen
31
-31
12
-12
-19
19
4820 Afschrijvingen
13
-13
11
-11
-2
2
4950 Toegekende reële en bespaarde rente
2
-2
1
-1
-1
1
8400 Overige goederen en diensten
58
58
58
58
4400 Overige goederen en diensten
21
-21
19
-19
-2
2
4410 Nuts
40
-40
36
-36
-4
4
4420 Belastingen
15
-15
15
-15
4422 Waterschapslasten
5
-5
5
-5
4471 Onderhoudskosten
22
-22
5
-5
-17
17
4820 Afschrijvingen
10
-10
10
-10
4950 Toegekende reële en bespaarde rente
2
-2
1
-1
-1
1
4400 Overige goederen en diensten
182
-182
134
-134
-48
48
4401 Werkkostenregeling
2
-2
33
-33
31
-31
4420 Belastingen
2
-2
-2
2
4490 Verzekeringen
1
-1
-1
1
-2
2
4820 Afschrijvingen
14
-14
16
-16
2
-2
4950 Toegekende reële en bespaarde rente
1
-1
1
-1
8400 Overige goederen en diensten
3
3
3
3
4100 Salarissen en sociale lasten
87
-87
87
-87
4101 Salarissen en sociale lasten
1
-1
1
-1
4140 Ingeleend personeel
12
-12
-12
12
4400 Overige goederen en diensten
211
-211
95
-95
-116
116
4400 Overige goederen en diensten
606
-606
274
-274
-332
332
4508 Inkomensoverdrachten overige instellingen en personen
Het budget compensatie afstoot maatschappelijk vastgoed kent een begrotingsvoordeel als gevolg van het doorschuiven van de verkoop van de locatie Tuinen van Zuidbroek naar 2019. Deze door ons toegezegde bijdrage van € 415.000 is daarom opgenomen in de reserve overlopende projecten.
415
I
In het onderhoudsplan Accres 2018 is in opdracht van het Vastgoedbedrijf een bedrag van € 222.000 aan werkzaamheden doorgeschoven naar het onderhoudsplan 2019. Dit budget is opgenomen in de reserve overlopende projecten.
222
I
Er is door de eenheden € 1,1 miljoen ten gunste van de bedrijfsvoeringsreserve gestort. Dit bedrag betreft het restantbudget als gevolg van het niet volledig invullen van vacatures door nieuw personeel of inhuur. Deze boeking moet in combinatie worden bezien met de bijdrage uit de reserve bedrijfsvoering van € 0,3 miljoen.
1.100
I
Op het budget topevenementen is € 250.000 overgehouden. Dit budget wordt via de reserve overlopende projecten overgeheveld naar 2019 ter dekking van evenementen in 2019. Topevenementen zijn namelijk niet altijd goed te plannen. De Raad wil graag één keer in de twee jaren een topevenement binnenhalen in de gemeente Apeldoorn. De gemeente Apeldoorn heeft van de Rijksoverheid € 75.000,- aan middelen ontvangen voor een onderzoek naar casussen op het snijvlak van onderwijs en werk van jongeren. Dit onderzoek wordt in 2019 afgerond. Het restantbudget wordt gebruikt om de geleerde lessen van het onderzoek in de praktijk te brengen en te delen met de Rijksoverheid en andere gemeenten.
325
I
De van de provincie Gelderland ontvangen subsidies zijn in de broa gestort. Het betreft een bedrag van € 377.000 betrekking hebbende op 2017 en 2018. Deze gelden zijn nu toegevoegd, omdat de van de provincie ontvangen gelden conform BBV regelgeving pas aan de reserve BROA mogen worden toegevoegd, als er bestedingen zijn geweest.
377
I
Vanwege BBV voorschriften is de te betalen rente aan de reserve grondbedrijf op dit taakveld verantwoord.
255
I
Overige verschillen
-193
I
Totaal lasten
2.501
Baten
bedragen x € 1.000,-
Toelichting
Bedrag
I/S
De geraamde onttrekking uit de reserve Zwitsal van € 390.000 was in 2018 niet benodigd vanwege een beperkt voordelig saldo op de vastgoedexploitatie Zwitsal in 2018. Dit is op taakveld 0.3 toegelicht. Daartegenover staat een niet begrote bijdrage vanuit de reserve Zwitsal op dit programma ter dekking van de overhead op de interne apparaatskosten van € 116.000.
-274
I
Er is € 0,2 miljoen onttrokken aan de bedrijfsvoeringsreserve, in verband met vervangende inhuur voor het reorganisatietraject van de eenheid POW.
222
I
De rente over de reserve inlopen tekort grondbedrijf is vanwege BBV voorschriften op dit taakveld verantwoord.
262
I
Door extra inhuur bij een aantal eenheden is het budget van personele kosten enigszins overschreden. Tegenover deze nadelen staan bijdragen uit de bedrijfsvoeringsreserve, die in combinatie moeten worden gezien met de storting ten gunste van de bedrijfsvoeringsreserve van € 1,1 miljoen.
303
I
In de Algemene Reserve was een bedrag van € 500.000 gereserveerd voor extra onderhoudskosten Accres in 2018. In werkelijkheid was het tekort over 2018 € 177.000 lager.
-177
I
Er zijn diverse mutaties in de BROA. De voornaamste afwijking betreft een hogere ontvangst dan begroot op het project Weteringsebroek.
238
I
Overige verschillen
171
I
Totaal baten
745
00990011 Reserve rente
179
-179
434
262
-172
255
262
7
00990012 Reserve Algemeen prg 1
46.721
38.182
-8.539
46.526
37.826
-8.700
-195
-356
-161
00990016 Reserve Broa prg 1
260
610
350
637
773
136
377
163
-214
00990042 Bedrijfsvoeringsreserve p1
495
495
1.065
944
-121
1.065
449
-616
00990052 Rop p1
556
556
987
556
-431
987
-987
00990062 Reserve zwitsal park prg 1
390
390
12
116
104
12
-274
-286
00990070 Reserve ARG p1.
500
500
500
500
Mutaties reserves
179
-179
434
262
-172
255
262
7
Mutaties reserves
46.721
38.182
-8.539
46.526
37.826
-8.700
-195
-356
-161
Mutaties reserves
260
610
350
637
773
136
377
163
-214
Mutaties reserves
495
495
1.065
944
-121
1.065
449
-616
Mutaties reserves
556
556
987
556
-431
987
-987
Mutaties reserves
390
390
12
116
104
12
-274
-286
Mutaties reserves
500
500
500
500
4111 Salarissen bestuurders
837
-837
783
-783
-54
54
4400 Overige goederen en diensten
424
-424
365
-365
-59
59
4401 Werkkostenregeling
32
-32
32
-32
4471 Onderhoudskosten
1
-1
-1
1
4490 Verzekeringen
2
-2
-2
2
4400 Overige goederen en diensten
8
-8
8
-8
4100 Salarissen en sociale lasten
931
-931
931
-931
4101 Salarissen en sociale lasten
10
-10
10
-10
4140 Ingeleend personeel
36
-36
5
-5
-31
31
4400 Overige goederen en diensten
40
-40
57
-57
17
-17
4401 Werkkostenregeling
14
-14
6
-6
-8
8
4111 Salarissen bestuurders
933
-933
941
-941
8
-8
4140 Ingeleend personeel
5
-5
5
-5
4400 Overige goederen en diensten
59
-59
95
-95
36
-36
4401 Werkkostenregeling
110
-110
78
-78
-32
32
4490 Verzekeringen
2
-2
-2
2
4600 Duurzame goederen
9
-9
30
-30
21
-21
4400 Overige goederen en diensten
111
-111
111
-111
4140 Ingeleend personeel
17
-17
17
-17
4180 Salarissen en sociale lasten
6
-6
6
-6
4400 Overige goederen en diensten
172
-172
114
-114
-58
58
4140 Ingeleend personeel
4
-4
17
-17
13
-13
4400 Overige goederen en diensten
11
-11
1
-1
-10
10
4480 Adviezen
77
-77
15
-15
-62
62
4480 Adviezen
32
-32
-32
32
4400 Overige goederen en diensten
107
-107
77
-77
-30
30
4400 Overige goederen en diensten
40
-40
9
-9
-31
31
4180 Salarissen en sociale lasten
1
-1
1
-1
4400 Overige goederen en diensten
50
-50
39
-39
-11
11
4480 Adviezen
3
-3
-3
3
4480 Adviezen
31
-31
31
-31
4100 Salarissen en sociale lasten
347
-347
347
-347
4101 Salarissen en sociale lasten
4
-4
4
-4
4360 Subsidies
24
-24
24
-24
4400 Overige goederen en diensten
84
-84
78
-78
-6
6
4699 Doorbelasting projecten
1
-1
1
-1
8400 Overige goederen en diensten
35
35
35
35
4100 Salarissen en sociale lasten
11
-11
11
-11
4140 Ingeleend personeel
4
-4
4
-4
4180 Salarissen en sociale lasten
1
-1
1
-1
4360 Subsidies
51
-51
51
-51
4400 Overige goederen en diensten
209
-209
50
-50
-159
159
4810 Mutaties voorzieningen
92
-92
92
-92
8513 Kapitaaloverdrachten provicies
37
37
37
37
4360 Subsidies
453
-453
474
-474
21
-21
4400 Overige goederen en diensten
2
-2
4
-4
2
-2
4480 Adviezen
31
-31
12
-12
-19
19
4820 Afschrijvingen
13
-13
11
-11
-2
2
4950 Toegekende reële en bespaarde rente
2
-2
1
-1
-1
1
8400 Overige goederen en diensten
58
58
58
58
4400 Overige goederen en diensten
21
-21
19
-19
-2
2
4410 Nuts
40
-40
36
-36
-4
4
4420 Belastingen
15
-15
15
-15
4422 Waterschapslasten
5
-5
5
-5
4471 Onderhoudskosten
22
-22
5
-5
-17
17
4820 Afschrijvingen
10
-10
10
-10
4950 Toegekende reële en bespaarde rente
2
-2
1
-1
-1
1
4400 Overige goederen en diensten
182
-182
134
-134
-48
48
4401 Werkkostenregeling
2
-2
33
-33
31
-31
4420 Belastingen
2
-2
-2
2
4490 Verzekeringen
1
-1
-1
1
-2
2
4820 Afschrijvingen
14
-14
16
-16
2
-2
4950 Toegekende reële en bespaarde rente
1
-1
1
-1
8400 Overige goederen en diensten
3
3
3
3
4100 Salarissen en sociale lasten
87
-87
87
-87
4101 Salarissen en sociale lasten
1
-1
1
-1
4140 Ingeleend personeel
12
-12
-12
12
4400 Overige goederen en diensten
211
-211
95
-95
-116
116
4400 Overige goederen en diensten
606
-606
274
-274
-332
332
4508 Inkomensoverdrachten overige instellingen en personen