- Wijzigingen in het beleid van regiogemeenten waardoor geen diensten in Apeldoorn worden ingekocht
- Een wijziging in het Apeldoorns beleid om niet meer regionaal te werken
- Dekkingstekort omdat we cao technisch het personeel 2 jaar door moeten betalen.
- Hoge kosten voor de gemeente aan WW uitkeringen (gemeente is kostendrager) voor personeel dat na 2 jaar uit dienst gaat indien werk vevalt.
- Dekkingstekort voor materiele kosten (bv. kapitaallasten investeringen, kicenties)
- Investeren in relatiemanagement, communicatie en lange termijn partnership
- Waar mogelijk flexibiliteit behouden in personele bezetting zodat ingespeeld kan worden op eventuele krimp (en uitbreiding). NB: aangezien het merendeel van de regionale dienstverlening meerjarig is, kan de inhuur van personeel niet alleen op tijdelijke basis plaatsvinden.
- contractuele afspraken maken over voorwaarden bij contractbeeindiging zoals opzegtermijn, personeelskosten
- Meer declaraties door gemeenten wat er toe leidt, dat een deel van de in de MPB geraamde vrijval uit het BCF ten gunste van de algemene uitkering niet wordt ontvangen.
- Forse negatieve schommeling in de algemene uitkering die niet door college of Raad zijn te beinvloeden, waardoor een negatief effect heeft op de beschikbare begrotingsruimte.
- Accuraat reageren op informatie over ontwikkelingen ten aanzien van het BCF en hierop de raming van de algemene uitkering zo nodig aanpassen.
- Via de algemene reserve voldoende buffervermogen aanhouden waarmee dit risico (incidenteel) kan worden opgevangen.
Risico's
601 Werken voor derden (voorheen Regionalisering)
Werken voor derden (voorheen Regionalisering) | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Eenheid Financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | 2.1 (o.a.) Uitvoeren en samenwerken met omliggende gemeenten en andere partijen op het gebied van front- backoffice taken. Deze vinden plaats op het gebied van sociale zaken, jeugdzorg, OVIJ en belastingsamenwerking, CJG. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
Classificieren risico's | ||
Financieel effect | € 3.000.000 | |
Plusminus 30 medewerkers ad € 50.000,- aan loonkosten = € 1.500.000,- per jaar. Hiervan stroomt in het eerste jaar 50% uit en hiermee komen de kosten op € 750.000,- per jaar en dit 4 jaar lang = € 3.000.000,- | ||
Kans (0 - 100%) | 25 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de doelstelling | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
741 BTW-compensatiefonds aandeel in de algemene uitkering
BTW-compensatiefonds aandeel in de algemene uitkering | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Eenheid Financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
Classificieren risico's | ||
Financieel effect | € 2.750.000 | |
ele algemene uitkering binnen de MPB, met zo weinig mogelijk schommelingen en die verband houden met de koppeling van de uitkering aan het BTW Compensatiefonds (BCF). Financiele toelichting: Op basis van de werkelijke declaraties schat het Rijk de toekomstige omvang van de aanspraken op het BCF in. Deze inschatting wordt steeds achteraf bijgesteld. | ||
Kans (0 - 100%) | 35 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de doelstelling | Ernstige schade (regionale pers) |