Top Risico's
0
Overige risico's
3
- Het risico bestaat dat het bedrijfsleven (vertegenwoordigd door het zogenaamde Afvalfonds) het contract wil aanpassen en voor andere financieringen opteert.
- Het afvalfonds wordt gevoed door bijdragen van de producenten van verpakkingen. De inzameling van afval verloopt erg succesvol. Hiermee is de vergoeding aan de gemeenten veel hoger, dan waar het bedrijfsleven in eerste instantie mee heeft gerekend.
- Dat wij een lagere vergoeding krijgen voor de diensten die wij leveren of in het extreemste geval in het geheel geen vergoeding.
- In het onlangs vastgestelde recycleplan is gerekend met de bestaande financieringsafspraken (minus 10%). Als hier een verandering inkomt dan betekent dit mogelijk dat de financiering van de nieuwe maatregelen in het recycleplan conder druk kome te staan.
- Verwachting is dat, gezien de lopende evaluatie van de raamovereenkomst, er zeker veranderingen zullen plaatsvinden in de organieke samenwerking maar ook de financiering. Naar verwachting zullen er nieuwe onderhandelingen starten.
- Maatregelen kunnen uiteenlopen. Van het afschaffen van de inzameling van kunststoffen tot het verhogen van het tarief. Dit is afhankelijk van besluitvorming in de tweede kamer en de evaluatie van de raamovereenkomst verpakkingen. Als enigszins bekend is welke kant de ontwikkelingen op gaan, zullen we met college en raad in gesprek gaan.
- De besluitvorming is uitgesteld tot februari 2018.
- Het recycleplan kent een groot aantal herziene uitgangspunten en aannames. Deze aannames en uitgangspunten kunnen in de periode van uitvoering anders uitpakken.
- De gewenste teruggang in restaval wordt minder snel gerealiseerd of er is minder deelname aan het omgekeerd inzamelen.
- Meer afvalscheiden door de inwoners van Apeldoorn maakt dat het omslagpunt in zicht komt waarbij systeem (diftar) nog houdbaar is.
- Minder scheiden levert meer aanbiedingen op waardoor de inkomsten voor het variabele tarief oplopen, de verwerkingskosten stijgen en de doelen niet meer worden gehaald.
- Dit kan effect hebben op de snelheid waarmee en de mate waarin onze doelstellingen worden gerealiseerd
- De wijze van uitvoering van de voorliggende plannen en de mate waarin we de doelstellingen ook bereiken kennen dan ook zeker een mogelijk afbreuk en daarmee imagorisico voor de gemeente. Haperingen in de uitvoering kunnen leiden tot onvrede
- Kosten en opbrengsten verschuiven. De opbrengsten voor het inzamelen en verwerken van de kunststoffen zullen stijgen (vergoeding die wij krijgen van het bedrijfsleven). Risico bestaat dat de vergoeding en vermarkting onder druk komen te staan.
- Er is een berekend omslagpunt (80kg) dat kosten en opbrengsten te ver uit elkaar lopen. De inkomsten uit het variabele tarief lopen te veel terug en kunnen de kosten niet meer dekken. Hogere baten uit de inzameling vaPDM kunnen dit voor een deel opvangen
- We monitoren de resultaten van afvalscheiding goed. We brengen steeds de financiële aspecten in beeld en melden de financiële consequenties zodra er minder restafval wordt ingezameld. Door het goed volgen van de resultaten qua tonnages en inkomsten zal bij het benaderen van het berekende omslagpunt van 80 kilo restafval per persoon per jaar met de raad in gesprek gegaan worden over de houdbaarheid van het financiële systeem om te bezien of het als zodanig dan wel anderszins moet worden aangepast of ingericht.
- We beschikken over een reserve afvalstoffen die een financiële buffer vormt ingeval de opbrengsten uit de afvalstoffenheffing te laag zijn of kosten oplopen. Er is dan tijd om het beleid aan te passen. Ook kunnen de tarieven worden aangepast. Uiteraard streven we naar eenkostendekkend tarief
- We communiceren actief als dat nodig is. Technische belemmeringen kunnen wij snel en adequaat oppakken en oplossen samen met ons afvalbeheersbedrijf Circulus-Berkel bv.
- Voortgang m.b.t. grootschalige opwekking van duurzame energie (wind, biovergisting) loopt moeizaam (weinig acceptatie). Ook de acceptatie van grootschalige zonnevelden is een punt van aandacht.
- In de gebouw-gebonden omgeving spelen onrendabele business cases, onvoldoende afnemers die nodig zijn voor de uitrol van warmtenet, het falen van markt en overheid.
- Het aanbod van bedrijven sluit van nog onvoldoende aan bij de behoefte van particuliere woningeigenaren. Wetgeving (warmtewet, elektriciteitswet) is in beweging.
- Ook is er zowel landelijk als lokaal nog geen gedeeld eindbeeld over de toekomstige energievoorziening. Dialogen over de energietransitie worden lijken nog wat te weinig integraal gevoerd te worden.
- Het broeikast effect en de gevolgen klimaatmaatverandering.
- Verder kan op termijn leveringszekerheid, veiligheid en betaalbaarheid van de energievoorziening in het geding komen.
- - Landelijk wordt gewerkt aan het kliamaatakkoord - In regionaal verband wordt de Regionale Energie Strategie (RES) ontwikkeld - Recent is de warmtekansenkaart ontwikkeld voor Apeldooern. Naast polits is dit een eerste stap richting de transitievisie warmte
Risico's
1103 Vergoedingen kunststoffen
Vergoedingen kunststoffen | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Eenheid Ruimtelijke Leefomgeving | BPM: Programma 4 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandmann | |
Doelstelling | Een schone leefomgeving creëren door zo min mogelijk afval te produceren, zo maximaal mogelijk grondstoffen te scheiden en deze zo lang mogelijk circulair te houden | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
Classificieren risico's | ||
Financieel effect | € 1 | |
Het gaat om een voorlopige inschatting. De financiële gevolgen zijn preciezer te duiden als de uitkomsten van de besluitvorming en de gevolgen daarvan bekend zijn. | ||
Kans (0 - 100%) | 50 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de doelstelling | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
1241 Nieuw afvalbeleid "recycleservice 2025"
Nieuw afvalbeleid "recycleservice 2025" | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Eenheid Ruimtelijke Leefomgeving | BPM: Programma 4 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandmann | |
Doelstelling | Minder restafval door meer service op grondstoffen, dat is de inzet. Omgekeerd inzamelen, grondstoffen aan huis ophalen en restafval wegbrengen, is de meest logische stap om dit te bereiken. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
Classificieren risico's | ||
Financieel effect | € | |
Afvalstoffenheffing is kostendekkend en er is een reserve om fluctuaties op te vangen. Te hoge stijging van tarieven is niet wenselijk Impact op de doelstelling: | ||
Kans (0 - 100%) | 25 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de doelstelling | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
1201 Energieneutraal in 2030
Energieneutraal in 2030 | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Eenheid Ruimtelijke Leefomgeving | BPM: Programma 4 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandmann | |
Doelstelling | Gemeente Apeldoorn heeft de ambitie om Apeldoorn duurzamer en klimaatneutraal te maken (Bestuursakkoord 2018-2022). In de uitvoeringsagenda voor de komende jaren (t/m 2021) is gericht op versnelling van de energietransitie. We willen daarbij substantieel sneller gaan dan de landelijke trend (Versnelling plus). Versnelling plus koerst op een percentage energieneutraliteit van 28% in 2030. In de periode na 2021-2030 verwachten we veel van innovatie. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
Classificieren risico's | ||
Financieel effect | € | |
Niet gekwantificeerd | ||
Kans (0 - 100%) | 75 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de doelstelling | Schade (plaatselijke pers) |