- Als een schoolgebouw niet meer voor onderwijsdoeleinden wordt gebruikt, en de boekwaarde is hoger dan de actuele marktwaarde, zijn we verplicht om de boekwaarde af te waarderen tot aan de actuele marktwaarde.
- Kosten van extra afschrijving op voormalige schoolpanden kunnen niet onbeperkt gefinancierd worden vanuit de reserve onderwijshuisvesting.
- Er wordt bij leegstaande schoolpanden onderzocht of herontwikkeling van huidige onderwijslocaties naar woningbouwlocaties mogelijk is. Gevolg van deze maatregel is dat de marktwaarde hoger wordt.
- Binnen het totaal van toekomstige ontwikkelingen onderwijshuisvesting houden we, voor zover mogelijk, rekening met hergebruik van leegstaande onderwijsgebouwen.
- Voor de meeste schoolgebouwen hebben we met de schoolbesturen afspraken gemaakt over gebruik van panden waardoor het financiële risico voor de gemeente voor de komende jaren lager wordt ingeschat (risicoprofiel is nu incidenteel in plaats van structureel).
- De Jeugdwet (decentralisatie jeugdhulp per 1/1/2015) maakt ons verantwoordelijk voor goede zorg voor al onze jongeren.
- De verwijzingen naar jeugdhulp worden afgegeveven door Stichting CJG, huisartsen, jeugdartsen, medisch specialisten en gecertificeerde instellingen (jeugdbescherming en jeugdreclassering).
- Ontwikkelingen in het aantal jongeren die jeugdhulp nodig hebben en de noodzakelijke duur / zwaarte van de toegekende jeugdhulp, maken dat de kosten fors kunnen toenemen.
- Zorginstellingen declareren met terugwerkende kracht (wettelijk binnen 5 jaar) kosten bij de gemeente. We zien een afname in de declaratieachterstand ten opzichte van het begin van de decentralisatie maar er blijft sprake in forse achterstand.
- Door versobering op jeugdhulp krijgen jongeren mogelijk niet de hulp die ze nodig hebben en zullen er wachtlijsten voor jeugdhulp ontstaan. Een financeel tekort moet binnen de gemeentefinancien opgevangen worden.
- Actieve bestuurlijke en ambtelijke lobby (via de VNG en de G40) gericht op aanvullende rijksbijdrage aan de gemeente om de wettelijke taak van Jeugdhulp voor onze kwetsbare jongeren te kunnen financieren.
- Effectieve en efficiënte (samenwerkings) afspraken met regiogemeenten op het vlak van inkoop, kwaliteit, toezicht enn handhaving maken. Hiermee versterken we onze rol als opdrachtgever en kunnen we bij jeugdhulpaanbieders een zo goed mogelijke prijs-kwaliteit voor de aan onze inwoners geleverde zorg organiseren.
- Afspraken maken met verwijzers naar jeugdhulp en instellingen om voldoende zorg tegen lagere kosten te realiseren.
- In het plan van aanpak zijn mogelijke kostenbesparende maatregelen uitgewerkt. Maatregelen kunnen na besluitvorming van gemeentebestuur en gemeenteraad geimplementeerd worden.
Risico's
561 Onderwijshuisvesting
Onderwijshuisvesting | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Eenheid Jeugd, Zorg & Welzijn | BPM: Programma 5 |
Portefeuillehouder | N.T. Stukker | |
Doelstelling | Het bieden van voldoende en kwalitatief goede onderwijshuisvesting en het beheersen van financiële risico’s op dit gebied. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
Classificieren risico's | ||
Financieel effect | € 2.000.000 | |
Kans (0 - 100%) | 50 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de doelstelling | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
641 Structureel onvoldoende budget Jeugdhulp
Structureel onvoldoende budget Jeugdhulp | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Eenheid Jeugd, Zorg & Welzijn | BPM: Programma 5 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Kinderen en jongeren in Apeldoorn krijgen de jeugdhulp die nodig is om veilig en gezond op te groeien. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
Classificieren risico's | ||
Financieel effect | € 13.000.000 | |
Uit landelijk onderzoek blijkt dat kosten jeugdhulp jaarlijks met 6 tot 8% toeneemt in Nederland. Voor Apeldoorn zou dit gaan om jaarlijks 3 miljoen euro aan toename van kostenjeugdhulp. Zonder aanvullende bijdrage vanuit het Rijk en/of forse maatregelen zijn de kosten jeugdhulp niet structureel gemeentelijk te financieren. | ||
Kans (0 - 100%) | 75 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de doelstelling | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |