Top Risico's
0
Overige risico's
8
- Aard, complexiteit en impact van de zienswijzen en het aantal zienswijzen.
- Schadevergoeding kan door rechter worden toegekend (na rechterlijke nadere termijnstelling)
- Binnen team O&A wordt de 12 weken termijn in het werkproces betrokken en in de gaten gehouden. In dien nodig wordt de termijn verlengd. De raad wordt actief geïnformeerd over de bestemmingsplannen die niet binnen de 12 weken termijn worden vastgesteld.
- Niet voldoen aan bepalingen van het Stadscontract
- Geen of onvoldoende marktinteresse in (integrale) aankoop van het vastgoed en de openbare ruimte
- Onvoldoende verhuurmogelijkheden icm huuropzeggingen en hogere instandhoudingskosten
- Tegenvallende aanbestedingsresultaten icm onvoorziene omstandigheden
- Geen budgettoevoeging aan de reserve voor indexering en kapitaallastenrente.
- Bijstorten in reserve icm herziening doorontwikkeling Remehalocatie
- Langer instandhouden en exploiteren van vastgoed en openbare ruimte
- Geen budgetneutrale vastgoedexploitatie mogelijk
- Hogere uitname uit reserve dan beschikbaar is (aanvullen van reserve)
- Versneld afstoten van gebouwen
- Sloop van gebouwen in combinatie met ontwikkeling van nieuwe woningen
- Kostenbewust sturen binnen de doelstelling van het project
- Daadwerkelijke uitvoering van maatregelen bezien in het licht van aanbestedingsresultaten en mogelijke goedkopere inhoudelijke keuzes maken
- Intensivering marktverkenning voor verhuurmogelijkheden
- Met de Provincie wordt intensief de uitvoering van het Stadscontract besproken. Daarbij is van belang in hoeverre het contract met ontwikkelaar en toekomstige uitvoering als realisatie van het Stadscontract kan worden beschouwd bij de eindverantwoording hiervan aan de Provincie in 2018. Het Stadscontract omvat daarbij het gebied Kanaalzone met zowel Zwitsalgebied als de locatie Kwekerij/Remeha.
- Als de wet voor Private Kwaliteitsborging wordt aangenomen dan wordt de bouwtechnische toetsing van bouwplannen en het toezicht tijdens de bouw overgeheveld naar marktpartijen.
- Zolang de desbetreffende medewerkers nog in dienst zijn, hebben we personeelslasten waar geen dekking tegenover staat. De leges inkomsten worden namelijk lager.
- Gericht sturen op formatie door bij vacatures deze tijdelijk in te vullen. Afspraken over loopbaanontwikkeling maken.
- Toezichthouders komen op plekken die gevaarlijk kunnen zijn en zijn geisoleerd in de uitvoering van hun taak en moeten ter plaatse soms verstrekkende besluiten nemen.
- Er wordt een verkeerde beslissing genomen, waardoor de veiligheid in het geding komt.
- Lichaamlijk letsel en aansprakelijkheidsstelling gemeente door eigen personeel of door nabestaanden.
- Goede protocollen, opleiding en training van personeel
- Waar mogelijk zorgen voor achtervang en rugdekking van personeel (belangrijke bezoeken nooit alleen).
- Collegiale toetsing.
- (aansprakelijkheids)verzekering.
- Beschikbaarheid beschermende kleding
- 01. Invoeringswet, aanvullingswetten en AMvB's zijn nog niet vastgesteld
- 02. Gedrag en competenties medewerkers blijven achter bij de gewenste situatie
- 05. Gewone werk gaat ook door. Niet genoeg capaciteit beschikbaar om de implementatie OW goed te kunnen uitvoeren;
- 03. Minder vergunningen nodig (meer vergunningvrij)
- 04. Kwaliteit data is niet tijdig opp orde of het op orde brengen blijkt kostbaar te zijn.
- 06. Onduidelijkheid over het Digitale Stelsel Omgevingswet waardoor wij onze ICT aanpassingen niet duidelijk in kaaart kunnen brengen
- 07. Hoge (bijdrage aan) kosten DSO
- 09. Producten zijn niet op tijd klaar
- 08. Doel omgevingswet wordt uit het oog verloren. Denken vanuit oude situatie, regels als 1e oplossing
- 10. Gemeente blijft integrale visies maken
- 11. Onvoldoende urgentie in orgamnisatie. "Invoering Omgevingset is pas in 2012; we hebben tijd genoeg"
- 02. Dienstverlening niet conform doel. Doel van de omgevingswet wordt niet (volledig) bereikt.
- 03. Na invoering nemen werkzaamheden af en zijn mogelijk minder inkomsten uit leges;
- 04. Door onjuiste gegevens kan onjuiste informatie verstrekt worden. Budget is ontoereikend
- 05. implementatie gaat te langzaam. Doelen worden niet gehaald.Niet iedereen is betrokken
- 06. Niet op tijd klaar zijn voor aansluiting op DSO
- 01. Onzekerheden over proces en inhoud
- 07. Budget is ontoereikend
- 09. Andere producten moeten wachten, zijn ook niet op tijd klaar. Implementatie vertraagd. Periode met 2 systemen duurt langer.
- 08. Het wordt niet eenvoudig, beter en sneller voor inwoners, initiatiefnemers en ondernemers. Doel implementatie wordt niet bereikt.
- 10. Fysieke leefomgeving wordt niet integraal benaderd: kansen worden gemist.
- 11. Organisatie is in 20121 niet klaar voor de omgevingswet. Periode met 2 systemen duurt langer.
- Uitvoeren van het programma plan Eenvoudig beter en de verschillende sporen die hierin genoemd worden verder uitwerken, waardoor er meer inzicht in mogelijke risico's ontstaat.
- Extra geld toegekend bij de MPB 2017-2020 en MPB 2018-2021 voor de implementatie. Goede budget bewaking
- Op de voet volgen.Aansluiten op landelijke netwerken.Iemand hiervoor verantwoordelijk maken (in te huren juridische ondersteuning)
- HR: opleidingen en trainingen organiseren. Lijnmanagement is hiervoor verantwoordelijk. Vanuit Programma worden gewenst gedrag en competenties benoemd, en aan lijnmanagement handvatten geboden.
- Flexibele schil geeft ruimte om in te spelen op deze veranderingen
- Analyse van welke data op orde moet zijn en in beeld brengen hoe deze data op orde moeten worden gebracht.
- Op de voet volgen. Aansluiten op landelijke netwerken. Projectleiding vanuit IV als trekker voor dit programmaspoor
- Extra budget om in te huren. Lijnmanager doordringen van belang, zodat zij prioriteit kunnen geven aan implementatie omgevingswet
- Eerste kwartaal 2018 inventariseren wat de (financiele) gevolgen en risico's zijn. Op basis hiervan maatregelen nemen en inien aan de orde betrekken bij de MPB 2019-2022.
- Voortgang maandelijks bespreken. Keuzes maken wanneer voortgang in geding komt in ambtelijke stuurgroep.
- Sturen vanuit en op doelen, vastgelegd in programma en jaarlijkse projectplannen en voortgangsbijeenlomsten. Communicatie. Scherp blijven op dit gedrag en benoemen. Lijnmanagement hierop wijzen. Laten zien dat het ook anders kan.
- Vanuit Bestuurlijke Stuurgroep ingrijpen.
- Draagvlak en bekendheid van de economische agenda onder partijen in Apeldoorn valt tegen
- Onderlinge samenwerking (overheid - bedrijfsleven en bedrijfsleven onderling) slaagt niet
- Projecten worden niet gerealiseerd
- Negatieve pers
- Imagoschade
- Wethouder wordt ter verantwoording geroepen in college en Raad
- Gemaakte afspraken goed vastleggen
- De BAG (basisregistratie adressen en gebouwen) is nog niet 100% correct en actueel.
- Bij een onderzoek naar veiligheid van een bepaald type gebouwen worden te veel of te weinig gebouwen meegenomen. Bij besluitvorming over woningvoorraad of kantoorvoorraad is niet duidelijk wat de juiste cijfers zijn. Te weinig of geen OZB geheven.
- Stimuleren dat afnemers geconstateerde fouten in de BAG melden en deze fouten onderzoeken en corrigeren. Inzet van mutatiedetectie om veranderingen in gebouwen snel in beeld te krijgen en te kunnen verwerken. Inzet van kwaliteitsmonitoring.
- Ondeskundig en onzorgvuldig omgaan met asbest
- Gezondheidsrisico verwijderaars/ bouwvakkers
- Gezondheidsrisico omwonenden
- Gezondheidsrisico toezichthouders
- Negatieve publiciteit/-imagoschade/ paniek
- Aansprakelijkheidsstelling Gemeente Apeldoorn
- Opvang gedupeerden
- Asbestsanering op kosten van de gemeente bij incidenten, waarbij de overtreder/eigenaar onwillig is
- in de toekomst nog steeds onbekende risico’s
- Heldere protocollen en werkinstructies, er is een asbestprotocol opgesteld waarin alle acties en verantwoordelijkheden voor asbest inclusief acties extern en de intern verantwoordelijke teams zijn beschreven. Deze wordt momenteel geïmplementeerd en is breder dan alleen asbest bij sloop. De aanwezigheid van asbestdaken binnen de gemeente wordt geïnventariseerd en er wordt aansluitend een plan van aanpak opgesteld om uiterlijk 2024 alle asbestdaken te hebben gesaneerd.
Risico's
524 Bestemmingsplannen vaststellen binnen termijn van 12 weken
Bestemmingsplannen vaststellen binnen termijn van 12 weken | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Eenheid Ruimtelijke Leefomgeving | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | J. Joon | |
Doelstelling | Bestemmingsplan wordt binnen 12 weken vastgesteld door de raad. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
Classificieren risico's | ||
Financieel effect | € 10.000 | |
Kans (0 - 100%) | 10 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de doelstelling | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
921 Omvang reserve Zwitsal
Omvang reserve Zwitsal | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Eenheid Projecten, vastgoed en grond | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | Herontwikkelen van het bedrijventerrein Zwitsal wordt herontwikkeld tot het realiseren van een Podium voor de Stad met een mix van functies op het gebied van Maken, Spelen en Beleven (en op termijn Wonen). Inmiddels wordt begin 2019 een uitvoerige scenario-analyse uitgevoerd naar de toekomst van het Zwitsalterrein en de inbreng van de gemeente. In deze scenario-analyse is een risico-analyse per scenario aan de orde. Na een bestuurlijke keuze van het voorkeursscenario zal dit risicoformat daarop worden aangepast. Tot dan wordt het gehele risicoformat gehandhaafd met waar nodig een actualisatie. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
Classificieren risico's | ||
Financieel effect | € 1.000.000 | |
De bedragen zijn zeer indicatief. Het structurele risico ad € 100.000 per jaar betreft bij het niet kunnen verkopen van de locatie binnen 10 jaar en zal dus optreden omstreeks 2026. De jaarlijkse vastgoedbaten kunnen de jaarlijkse lasten van vastgoed en openbare ruimte niet voldoende dekken. Het incidentele risico ad € 1 miljoen betreft het bijstorten in de reserve Zwitsal bij terugbetaling van (een deel van) de Provinciale subsidie in combinatie met hogere projectkosten. Hierbij is rekening gehouden met een aanwezige risicobuffer in de reserve Zwitsal. Inmiddels is door de Provincie de subsidie vastgesteld met inachtname van het feit dat de bodemsanering op de Kwekerijlocatie nog dient plaats te vinden. Het risicobedrag is conform MPB 2019-2022. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de doelstelling | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
981 Private Kwaliteitsborging
Private Kwaliteitsborging | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Eenheid Ruimtelijke Leefomgeving | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | J. Joon | |
Doelstelling | Voldoende dekking voor alle personeelslasten. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
Classificieren risico's | ||
Financieel effect | € 175.000 | |
Inschatting personeelslasten 2 FTE, rest wordt via de flexibele schil opgevangen. behandeling 1e kamer 22 januari 2019. | ||
Kans (0 - 100%) | 25 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de doelstelling | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
525 Kwetsbare functies bij toetsing en controle omgevingsvergunningen voor bouwen en gebruik, monumenten, aanlegvergunningen en sloop. Asbestsloopmeldingen, kamerverhuurverordening en handhaving bestaande voorraad
Kwetsbare functies bij toetsing en controle omgevingsvergunningen voor bouwen en gebruik, monumenten, aanlegvergunningen en sloop. Asbestsloopmeldingen, kamerverhuurverordening en handhaving bestaande voorraad | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Eenheid Ruimtelijke Leefomgeving | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | J. Joon | |
Doelstelling | Het waarborgen van de veiligheid en de ruimtelijke kwaliteit van de bebouwde en onbebouwde omgeving. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
Classificieren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Bij in gebreke stellen van de gemeente zal het financiële risico beperkt zijn tot het eigen risico van de aansprakelijkheidsverzekering. | ||
Kans (0 - 100%) | 50 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de doelstelling | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
841 Omgevingswet
Omgevingswet | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Eenheid Ruimtelijke Leefomgeving | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | ||
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
Classificieren risico's | ||
Financieel effect | € 220.000 | |
Kans (0 - 100%) | 10 % | |
Impact op de doelstelling | ||
Impact op de doelstelling |
Risico's
1001 Economische agenda
Economische agenda | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Eenheid Publiek, Ondernemen en Wijken | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | ||
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
Classificieren risico's | ||
Financieel effect | € | |
Kans (0 - 100%) | 15 % | |
Impact op de doelstelling | ||
Impact op de doelstelling |
Risico's
522 Beheerorganisatie BAG (basisregistratie adressen en gebouwen)
Beheerorganisatie BAG (basisregistratie adressen en gebouwen) | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Eenheid Ruimtelijke Leefomgeving | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | J. Joon | |
Doelstelling | Ontsluiten van digitale basisgegevens van alle officiele adressen en panden, verblijfsobjecten, standplaatsen en ligplaatsen in nederland | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
Classificieren risico's | ||
Financieel effect | € 25.000 | |
Dit is gebaseerd op OZB derving | ||
Kans (0 - 100%) | 25 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de doelstelling | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
504 Asbest
Asbest | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Eenheid Ruimtelijke Leefomgeving | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | J. Joon | |
Doelstelling | Volgens geldende wet en regelgeving behandelen en controleren van asbestsloop-meldingen en toezien op het naleven van de regelgeving in de bestaande bouw. Beschermen volksgezondheid. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
Classificieren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Kans (0 - 100%) | 25 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de doelstelling | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |