Doelstelling
1. Alle burgers doen zo goed mogelijk zelfstandig, volwaardig met een aanvaardbare kwaliteit mee aan de samenleving en worden ondersteund waar nodig
Wij zetten in op een samenleving waar plaats is voor iedereen, ongeacht leeftijd, gezondheid of afkomst. We stimuleren dit door in te zetten op algemene voorzieningen zoals het vrijwilligerswerk, preventie, mantelzorgondersteuning en toegankelijkheid van voorzieningen in de brede zin van het woord. Er is al een breed netwerk van algemene voorzieningen dat vrij toegankelijk is voor inwoners met ondersteuningsbehoeften, zoals ontmoeten, dagbesteding en inwonersondersteuning. We stimuleren initiatieven van inwoners en zetten in op het voorkomen van overlast op straat. Waar nodig zetten we maatwerkondersteuning in, gericht op herstel, het vergroten van de zelfredzaamheid en het verstevigen van het eigen sociale netwerk. Effectindicatoren:
|
Prestaties
1.1 algemene voorzieningen | |
1.1 We implementeren de Transformatieagenda Algemene Voorzieningen Wmo en Jeugd 2018-2020 gericht op preventie zodat onze inwoners elkaar in de wijk kunnen ontmoeten en er voldoende mogelijkheden voor dagbesteding zijn:
| |
Toelichting | |
De verschuiving van maatwerkvoorzieningen naar de algemene voorzieningen is nog onvoldoende. Mensen ontvangen geen lichte vormen van dagbesteding en ondersteuning meer in de vorm van een maatwerkvoorziening. Voor lichte ondersteuning kunnen mensen terecht in de Basisontmoetingsplekken. Tegelijkertijd verwachten we dat het vaker mogelijk is om individuele begeleiding om te zetten in een collectief aanbod. Aan deze doorontwikkeling en het actief toe leiden van maatwerk naar de algemene voorzieningen werken we samen met de professionals in de stadsdelen. Dit is werk in uitvoering en kost tijd. | |
Bijsturingsmaatregelen | |
We ontwikkelen de algemene voorzieningen in gesprek met de betrokken organisaties verder door. Het gaat dan vooral over inwonersondersteuning in relatie tot de CMO-ontwikkeling, aansluiting van de voorzieningen in de keten en samenwerking tussen basisontmoetingsplekken. Vanuit de toegang wordt steeds beter toegeleid naar algemene voorzieningen door het investeren in de bekendheid met de algemene voorzieningen. | |
1.2 Beschermd wonen en maatschappelijke opvang | |
1.2 We implementeren de actiepunten uit de Transformatie agenda Maatschappelijk Opvang en Beschermd Wonen zodat onze kwetsbare inwoners veilig kunnen wonen en een passende dagbesteding hebben:
| |
Toelichting | |
1.3 cultuur sensitief werken | |
1.3 We werken cultuur sensitief zodanig dat inwoners met een andere culturele achtergrond passend worden ondersteund.
| |
Toelichting | |
We slagen er onvoldoende in om medewerkers met een achtergrond vanuit verschillende culturen te werven. | |
Bijsturingsmaatregelen | |
We hebben het project afgerond en de inzet is nu ingebed in de lijn. Het accent van de inzet ligt op het vormen van een gemeentebreed netwerk van ambassadeurs voor cultuursensitief werken. Deze ambassadeurs worden geworven uit zowel de betrokken professionals als de doelgroep. De gedachte is dat de ambassadeurs, mede door elkaar te versterken, intern het besef van cultuursensitief werken uit kunnen dragen en optimaal kunnen operationaliseren. | |
1.4 dienstverlening | |
1.4 Onze dienstverlening is integraal en gaat uit van de behoeften en wensen van onze kwetsbare inwoners, zodanig dat de zelfredzaamheid wordt vergroot.
| |
Toelichting | |
De wachttijden voor keukentafelgesprekken zijn soms nog te lang, dit komt door pieken in het aantal aanvragen en de kwetsbaarheid van kleine teams in de wijk. | |
Bijsturingsmaatregelen | |
Wij werken aan oplossingen door het administratieve proces te vereenvoudigen en door de samenwerking binnen het CMO te intensiveren. | |
1.5 mantelzorg en vrijwilligerswerk | |
1.5 We gaan door met de ondersteuning van vrijwilligers en mantelzorgers, zodanig dat zij in staat zijn hun taken te blijven volhouden:
| |
Toelichting | |
Er is nog geen voldoende aanbod van passende respijtzorg. | |
Bijsturingsmaatregelen | |
Ten aanzien van de functie Mantelzorgondersteuning werken we samen met het veld aan het realiseren van een op het maatwerkproduct respijtzorg afgestemde voorziening. | |
1.6 wonen | |
1.6 We zorgen voor voldoende passende woningen zodat ook kwetsbare inwoners zelfstandig kunnen wonen en meedoen aan de maatschappij (steronderwerp 9.3 opvang statushouders en asielzoekers):
| |
Toelichting | |
Wij zijn trots op het aanbod dat wij hebben bereikt via de zogenaamde “Op stap-regeling”. Voor de meest kwetsbare inwoners, bijvoorbeeld mensen met schulden, is echter meer nodig. De groep mensen groeit en de spreiding over de wijken verloopt niet naar wens. | |
Bijsturingsmaatregelen | |
Op het gebied van wonen spelen verschillende onderwerpen, waarover we met woningcorporaties in gesprek zijn, zie hiervoor ook de Woonagenda en de prestatieafspraken. |
Nieuwe ontwikkelingen
Wat is de stand van zaken van de nieuwe ontwikkelingen?
Centrum voor Maatschappelijke Ontwikkeling
Zorg en ondersteuning worden steeds meer per stadsdeel georganiseerd en krijgen steeds vaker vorm in de eigen buurt. Het Centrum voor Maatschappelijke Ondersteuning (CMO) krijgt vier locaties in de stadsdelen. De medewerkers van het CMO worden de spin in het web in de wijk. Dit geldt zowel voor de Wmo als voor Participatie en voor Jeugd waar er raakvlakken zijn met het CJG. Zij moeten ervoor zorgen dat er passende verwijzingen plaatsvinden en coördineren de complexe zorg- en hulpvragen. |
Toelichting
Een koersdocument CMO is inmiddels vastgesteld. De koers wordt in 2019 verder uitgewerkt en geïmplementeerd. In de MPB 2019-2022 zijn voorstellen opgenomen om de gezamenlijke huisvesting met het CJG mogelijk te maken. Steeds meer functies komen samen in de stadsdelen. Ook medewerkers vanuit Schuldhulpverlening en Activeringscoaches werken vanuit de CMO’s. Medewerkers experimenteren met uitwisselen en nieuwe vormen van samenwerking. Kwaliteitscoaches helpen met het maken van een slag in de professionele ontwikkeling. In 2018 is een start gemaakt met de nieuwe huisvesting, samen met het CJG, in het stadsdeel Zuid Oost (De Stolp). |
Indicatoren
Effectindicatoren
Trendanalyse
Trendanalyse