Jaarrekening 2018

Toelichting op de balans

Voorzieningen

3.3.9 Voorzieningen

Dit is de stand van de voorzieningen per 31 december 2018.

bedragen x € 1.000,-

08

Voorzieningen

31-12-2018

31-12-2017

Mutatie

Voorzieningen

08.1

Voorzieningen

18.485

49.998

-31.513

Totaal

Voorzieningen

18.485

49.998

-31.513

Mutaties
Een totaaloverzicht van alle veranderingen bij de voorzieningen staat in bijlage.

Voorziening wijkzaken (toename € 0,1 miljoen)
We hebben deze voorziening ingesteld om kosten te dekken van specifieke wijkontwikkelingsprojecten die we hebben toegezegd aan de wijkraden. We betalen die projecten vanuit het budget fysiek wijkbeheer. Het geld dat we aan het eind van het boekjaar nog niet hebben besteed, voegen we toe aan de voorziening. We halen geld uit de voorziening op basis van facturen of interne verrekeningen die te maken hebben met het geld dat we in vorige jaren hebben toegevoegd aan de voorziening.

Voorzieningen riolering (afname € 0,4 miljoen)
We hebben deze voorziening volgens de nieuwe BBV-voorschriften in 2014 ingesteld om de kosten te betalen van voorzieningen en groot onderhoud. We storten elk jaar een bedrag in de voorziening op grond van het gemeentelijk rioleringsplan. En we halen er elk jaar het bedrag uit dat we werkelijk nodig hebben om de kosten van groot onderhoud en vervanging te betalen. We kennen de volgende 4 rioleringsvoorzieningen: vervanging riolen, spaar - en egalisatievoorziening, klimaatadaptatie, groot onderhoud pompen en gemalen.

Voorziening zaken onder de rechter (afname € 32 miljoen)
In 2015 is het besluit genomen om precariobelasting te gaan heffen bij nutsbedrijven.Tegen de opgelegde aanslagen liepen juridische procedures. Ondanks deze juridische procedures, zijn de opgelegde aanslagen wel voldaan. We hebben de ontvangsten gereserveerd in deze voorziening. Dat hadden we gedaan omdat nog niet duidelijk was of de bezwaren in de juridische procedures gegrond werden verklaart. Nu blijkt dat alle juridische procedures t/m 2016 zijn gestaakt kunnen de middelen uit de voorziening vrijvallen.

Voorziening bovenwijks / sociaal deficit / landschapsversterking (afname € 0,7 miljoen)
Deze voorziening is het gevolg van anterieure contracten die we met externe partijen hebben gesloten. Deze overeenkomsten zijn ontstaan na verruiming van de Wet Ruimtelijke Ordening (Wro) in 2008. We noemen ze ook wel AC-overeenkomsten. Op basis van de Wro kunnen wij kosten in het domein van de ruimtelijke ordening verhalen op (private) ontwikkelaars. We kunnen dat doen via het grondbeleid dat we in 2012 hebben vastgesteld voor bijdragen in bovenwijkse voorzieningen, bijdrage sociaal deficit en bijdrage landschapsversterking. We kunnen het ook doen via kostenverhaal via een oude overeenkomst.
In deze voorziening stoppen we de bijdragen die we met externe partijen afspreken. We halen er geld uit om de kosten te betalen van bovenwijkse voorzieningen die wij maken.

Voorziening schenking kinderboerderij (afname € 14.000)
Bij beëindiging van de activiteiten van de Stichting Vrienden van de Kinderboerderijen Apeldoorn in 2006, kregen wij € 250.000 voor het oprichten van een nieuwe kinderboerderij. Dit geld is ook bedoeld voor projecten en investeringen die rechtstreeks of zijdelings verband houden met de bestaande kinderboerderijen. We stoppen elk jaar vanuit de algemene middelen geld in deze voorziening voor inflatiecorrectie, volgens uw besluit daarover. Dat hebben we ook in 2018 gedaan.

Voorziening onderhoud vastgoedbedrijf Apeldoorn (toename € 0,1 miljoen)
Deze voorziening hebben we in 2010 ingesteld in kader van het project Professionalisering Vastgoed. Met deze voorziening is het zeker dat we genoeg geld hebben om tijdens de levensduur van het vastgoed het instandhoudingsonderhoud uit te voeren dat we als eigenaar moeten doen. Dit geldt zowel voor onze eigen huisvesting als voor vastgoed dat we aan anderen hebben verhuurd. We stoppen elk jaar geld in de voorziening  op basis van actuele meerjarenonderhoudsplannen (mjop’s) met een looptijd van 20 jaar. Onderhoud van panden waarvoor we nog geen mjop hebben gemaakt, betalen we vanuit de exploitatie.
Hier horen geen onderwijsgebouwen bij. De verantwoordelijkheid voor het onderhoud van die gebouwen ligt volgens de wet bij de schoolbesturen.
Het eigenarenonderhoud van Omnisport, CODA, Orpheus en Accres wordt tot nu toe uitgevoerd door de huurder. Die krijgt daarvoor een subsidie van ons.

Voorziening groot onderhoud stadhuis (toename € 0,1 miljoen)
In 2016 is er een nieuw meerjarig onderhoudsplan (mjop) voor het stadhuis opgesteld voor de periode 2017 t/m 2036. In dit mjop is rekening gehouden met Huis van de Stad met ingang van 2020. Om het groot onderhoud voor de komende 20 jaar te kunnen financieren, is een jaarlijkse storting van € 100.000 nodig.

Voorziening Huisvuilrechten (afname van € 0,8 miljoen)
De voorziening wordt gevoed met baten als gevolg van afvalstoffenheffing en baten welke worden verkregen doordat gesorteerd afval als grondstof wordt aangeboden. Verder wordt het dividend van Circulus-Berkel BV gedeeltelijk aan de reserve toegevoegd. Circulus-Berkel BV voert voor de gemeente Apeldoorn de inzameling van het huishoudelijk afval uit. De gemeente is mede eigenaar van dit bedrijf.
Aan de voorziening worden kosten onttrokken welke moeten worden gemaakt voor het inzamelen van het afval, kosten voor de invordering van de afvalstoffenheffing en kosten voor toezicht op het gedrag van de burgers van gemeente Apeldoorn.

Voorziening Exploitatie Begraafplaatsen (toename € 0,1 miljoen)
We hebben de opbrengst van het begraven en (verlenging van) onderhoud in deze voorziening gestort. We hebben er geld uit gehaald voor kosten die we hebben gemaakt voor het beheren en onderhouden van de begraafplaatsen.

Voorziening Egalisatie Bouwleges (toename € 0,7 miljoen)
Deze voorziening is bestemd voor continuïteit in tariefstelling bouwleges. De voorziening wordt gevormd door het storten of onttrekken van het saldo tussen de legesopbrengst Omgevingsvergunning, activiteit bouwen en de kosten die gemoeid zijn met het proces van vergunningverlening van de Omgevingsvergunning, activiteit bouwen.

Voorziening bodemsanering Zwitsal (geen wijziging)
Voor bodemsaneringen zijn wij verplicht om een voorziening te treffen. De bodemsanering op de Zwitsal locatie is nog niet uitgevoerd.

ga terug