Doelstelling
1. Veilig, kansrijk en gezond opvoeden
Kinderen en jongeren krijgen de hulp die nodig is om veilig en gezond op te groeien en naar vermogen te participeren in de samenleving. We bieden een breed scala aan algemene voorzieningen en jeugdgezondheidszorg voor kinderen, jongeren en hun ouders. Wanneer nodig biedt het CJG toegang tot individuele jeugdhulp (zorg in natura of via een Pgb). We werken systeemgericht, waarbij we kijken naar het gezin maar ook naar informele zorg en het onderwijs. |
Prestaties
1.1 Ontwikkelen en implementeren van een bredere visie op preventie | |
We ontwikkelen en implementeren een bredere visie op preventie zodanig dat we een verschuiving realiseren van intensieve (en dure) individuele hulp naar preventieve (en goedkopere) hulp. In dat kader past ook een verschuiving van intramurale (lees: in een instelling) naar ambulante zorg (lees: thuis of op locatie). Op de agenda in 2018:
| |
Toelichting | |
Vanuit de algemene voorzieningen Jeugd en WMO leggen we de verbinding met het onderwijs en de specialistische jeugdhulp. Combinaties van jongerenwerk en jeugdgezondheidszorg en het onderwijs zorgen ervoor dat bij vragen en problemen ook lichte | |
Bijsturingsmaatregelen | |
Verschillende agendapunten zijn in uitvoering en deze scherpen we aan op basis van de analyse die we hebben gemaakt naar aanleiding van de oplopende tekorten in de jeugdhulp. In een plan van aanpak staan verschillende maatregelen beschreven, die verder uitgewerkt worden. | |
1.2 Verstevigen van de rol en de taak CJG binnen de Apeldoornse ondersteuningsstructuur | |
Verstevigen van de rol en taak van het CJG binnen de Apeldoornse ondersteuningsstructuur zodanig dat het CJG effectief is als toegang naar de jeugdhulp en zelf preventieve en lichte zorg biedt. Activiteiten in 2018:
| |
Toelichting | |
Het CJG zorgt ervoor dat ouders ondersteuning krijgen bij alledaagse opvoed- en opgroeivragen. Het ondersteunt waar nodig en zet specialistisch hulp in waar dat moet. Via de jeugdgezondheidszorg heeft het CJG alle Apeldoornse kinderen in beeld. Signalen kunnen zo vroeg mogelijk opgepakt worden. Ongeveer 10% van de kinderen en jongeren heeft meer ondersteuning nodig. Het CJG biedt ook ambulante hulp. Het aantal inhoudelijke vragen bij het CJG is verdubbeld ten opzichte van het voorgaande jaar. In 2018 heeft het CJG de inzet van de ambulante medewerkers vergroot en daarmee zijn 152 gezinnen ondersteund met een ambulant traject. De tevredenheid over deze hulp is ruim een 8. De samenwerking tussen de professionals binnen het CJG is in 2018 versterkt. In het professioneel handelen staat harmonisatie van werkprocessen centraal. Er is gewerkt aan de integrale positionering van de jeugdgezondheidszorg in het CJG. | |
1.3 Verstevigen relatie tussen jeugdhulp en passend onderwijs | |
Verstevigen van de relatie tussen jeugdhulp en passend onderwijs zodanig dat signalen bij kinderen en jongeren vroegtijdig worden opgepakt en hulp kan worden geboden. In 2018 is daarbij relevant:
| |
Toelichting | |
De afgelopen jaren hebben we samen met onze onderwijspartners de relatie tussen (passend) onderwijs en jeugdhulp verbeterd. De overlegstructuren rondom leerlingen, hun ouders en de school zijn verbeterd, zodat de leerling vaker het juiste antwoord krijgt op zijn of haar hulpvraag. In de praktijk lopen we vooral aan tegen verschillende wetten en regels waarmee gewerkt moet worden. | |
1.4 Regionaal organiseren van Veilig Thuis als meldpunt voor geweld in huiselijke sfeer | |
In regionaal verband organiseren van Veilig Thuis als meldpunt voor geweld in de huiselijke sfeer en van de toeleiding naar 'drang' en 'dwang' als de veiligheid van kinderen in gevaar is, zodanig dat de kwaliteit duurzaam gewaarborgd is. In 2018 is aan de orde:
| |
Toelichting | |
De regionale organisatie Veilig Thuis NOG heeft zich in 2018 verder ontwikkeld. Veel aandacht is gegaan naar het intern optimaliseren van de werkprocessen en de professionalisering van de medewerkers. | |
1.5 Jongeren ervaren bij de overgang van 18- naar 18+ geen belemmeringen | |
Er als gemeente voor zorgen dat jongeren bij de overgang 18- naar18+ geen belemmeringen ervaart doordat regelgeving op gebied van wonen, arbeid, onderwijs en zorg niet altijd op elkaar aansluit. In 2018 staat op de agenda:
| |
Toelichting | |
Het CJG kijkt een half jaar voordat een jongere 18 wordt samen met het WMO-loket welke vragen de jongere nog heeft en welke ondersteuning nodig is. Vaak kunnen jongeren zelfstandig verder, maar soms is verlengde jeugdhulp nodig of een maatwerkvoorziening uit de WMO. Vraagstukken op het gebied van huisvesting, inkomen of schulden worden samen met de jongere in kaart gebracht. Steeds vaker krijgt een jongere begeleiding van een coach of maatje. Herkenbaar en laagdrempelig. We denken niet te snel dat iemand van 18 jaar het allemaal zelf wel kan. Professionals zijn beter bekend met de perspectiefregeling, waarmee praktische oplossingen gefinancierd worden. | |
Bijsturingsmaatregelen | |
We blijven inzetten op een sluitende aanpak voor jongeren, waarbij onderwijs en arbeid voorop staan. We willen meer focus aanbrengen in deze aanpak om de kwaliteit te verbeteren. We blijven vanuit de individuele verhalen kijken wat we in onze processen en systemen kunnen verbeteren. |
Nieuwe ontwikkelingen
Indicatoren
Effectindicatoren
Trendanalyse
Trendanalyse
Aantal onder toezicht stellingen (OTS) vanuit Jeugdbescherming Gelderland
Clienttevredenheid geboden resultaat/advies en geboden hulp CJG
Het CJG vraagt door het jaar heen regelmatig naar de tevredenheid van de ouders en hun kinderen over de geboden adviezen en ondersteuning vanuit het CJG. Het CJG kent verschillende onderdelen, zoals de jeudgezondheidszorg en de ambulante hulpverlening. Het gemiddelde cijfers ligt op een 7,5. Dit is ook als streefgetal genoemd. Ook uit het Clientervaringsonderzoek dat jaarlijks gehouden wordt onder inwoners die gebruik maken van jeugdhulp, blijkt dat zij tevreden zijn over de geboden ondersteuning. |
Jongeren met jeugdhulp
Uit de landelijke CBS cijfers blijkt dat het aantal jongeren met jeugdhulp de afgelopen jaren schommelt tussen de 9 en 10%. Uit onze eigen administratie blijkt dat het aantal indicaties echter is toegenomen en ook de zwaarte van de hulp is toegenomen. In de Monitor Sociaal 2018 geven wij een verdieping van deze cijfers en de verhalen achter de cijfers. |
Jongeren met jeugdreclassering
Deze cijfers laten zien dat het aantal jongeren met een jeugdreclasseringsmaatregel vrij stabiel blijft in Nederland. Het aantal in Apeldoorn is afgelopen jaren stabiel gebleven, door onze preventieve inzet en samenwerking met politie, Jeugd-Boa's en het jongerenwerk. |