3.1 Omgevingswet | |
Zoals het er nu naar uitziet zal het aantal vergunningaanvragen na inwerkingtreding van de Omgevingswet gaandeweg worden beperkt maar vragen de aanvragen die nog over blijven om meer maatwerk. Geen vergunningen voor projecten die passen binnen de regels maar alleen nog voor projecten die juist van de kaders afwijken. Daarnaast wordt het creëren van draagvlak belangrijk. Omwonenden hoeven voortaan niet meer in de krant te lezen dat er al een vergunning is verleend maar worden vooraf (actief) betrokken in het proces. Dit betekent dat de lijn die al is ingezet bij het opstellen van bestemmingsplannen (“Samen voor kwaliteit”), wordt doorgezet en dat participatie een belangrijk onderdeel zal zijn van het besluitvormingsproces. Ook de nieuwe welstandsnota 2017-2020 ‘Aantrekkelijk Apeldoorn’ stelt de dialoog centraal. En dit alles binnen strakke termijnen zoals de Omgevingswet die voorschrijft (steronderwerp 9.1). | |
Toelichting | |
Implementatie verloopt conform planning | |
3.2 Actualisering bestemmingsplannen | |
Tot de inwerkingtreding van de nieuwe Omgevingswet (voorzien per 1 juli 2019) blijven de huidige structuurvisies en bestemmingsplannen de juridische basis voor de ruimtelijke ontwikkeling. Als het gaat om de actualisering van bestemmingsplannen beperken we ons tot de plannen die om inhoudelijke redenen om een herijking vragen. Andere plannen die nog voor de komende tijd op de rol staan worden opgeschort en zullen t.z.t. worden opgepakt zodra de blauwdruk voor het Apeldoornse omgevingsplan bekend is. | |
Toelichting | |
De beoogde inwerkingtreding van de Omgevingswet is uitgesteld naar 1 januari 2021 | |
3.3 Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen | |
Met de invoering van de wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (inwerkingtreding nog niet bekend) wordt een deel van de vergunningverlening uit de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) geprivatiseerd. Concreet betekent dit dat de technisch-inhoudelijke toetsing van de omgevingsvergunning aan het Bouwbesluit en het toezicht op de bouw voortaan aan marktpartijen (kwaliteitsborgers) wordt overgelaten. Dit heeft consequenties voor de organisatie en werkwijze van het gemeentelijke bouw- en woningtoezicht. Vooruitlopend op deze wet hebben we al maatregelen getroffen in de vorm van capaciteitsinzet via een flexibele schil. | |
Toelichting | |
De termijn van invoering van de wet kwaliteitsborging is verschoven naar 1 januari 2021 waarmee deze (vooralsnog) gelijk is gesteld aan de invoering van de Omgevingswet | |
3.4 Wet Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) | |
De wet Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) is op 14 april 2016 in werking getreden. Dit betreft een uitbreiding van de Wabo en stelt (minimale) kwaliteitseisen op het gebied van de uitvoering van de VTH-taken. Voor de taken die bij de gemeente zijn belegd geldt de zorgplicht. Dit moet worden ingevuld aan de hand van een systematiek waarbij vooraf een planning wordt gemaakt c.q. prioriteiten worden gesteld en waarover dan vervolgens achteraf verantwoording plaatsvindt (door college aan gemeenteraad). De wet VTH wordt evenals de Wabo t.z.t. geïntegreerd in de Omgevingswet. Voor meer informatie verwijzen we naar: welstandsnota 2017-2020 Aantrekkelijk Apeldoorn), www.ruimtelijkeplannen.nl , Handhavingsuitvoeringsprogramma Ruimtelijke Ordening en Bouwen 2017 | |
Toelichting | |
Momenteel wordt gewerkt aan het jaarverslag 2018 en het nieuwe uitvoeringsplan 2019. Ook wordt gewerkt aan de verdere integratie van de handhavingstaken in de Omgevingswet. | |